MTAB tecknar underhållsavtal med EuroMaint Rail

MTAB (Malmtrafik i Kiruna AB) tecknar avtal med EuroMaint Rail avseende fortsatt underhåll av de Dm3-lok som idag går i trafik på Malmbanan på uppdrag av LKAB. LKAB/MTAB har under de senaste åren investerat i nya IORE-lok men MTAB vill med det nya avtalet säkerställa att även de äldre Dm3-loken fortsatt är tillgängliga för trafik.

-       För att kunna möta upp LKAB:s planer på en ökning av produktionen av järnmalm krävs att vi kompletterar vår kapacitet vad avser malmtågslok. Genom kvalificerat underhåll och modifieringar av våra befintliga fordon säkrar vi den kapacitet vi kan komma att behöva. Samarbetet med EuroMaint Rail innebär en effektiv lösning på utmaningen vi står inför, förklarar fordonschef Lars Aspvik MTAB:s satsning.

EuroMaint Rails uppdrag omfattar förebyggande och avhjälpande underhåll, ombyggnationer, komponentupparbetning och reservdelsförsörjning för Dm3-loken som i huvudsak kommer att trafikera sträckan Malmberget-Luleå. Underhållet utförs vid EuroMaint Rails verkstäder Svartön och Notviken i Luleå.

-       Vår personal i Luleå besitter unik kompetens vad avser kvalificerat underhåll av lok för krävande godstransporter och jag är mycket glad att vi genom avtalet skapar en plattform för ett  ytterligare fördjupat samarbete med MTAB vid våra verkstäder i Luleå, säger EuroMaint Rails VD Petter Arvidson.

Det nya avtalet löper på tre år med möjlighet till två års ytterligare förlängning.

För mer information, kontakta:
Petter Arvidson, VD EuroMaint Rail, 070-5905931
Ilona Östlund, Kommunikationschef, EuroMaint Rail, 070-2459945

EuroMaint Rail stärker sina kunders konkurrenskraft genom tjänster och produkter som ökar tillgängligheten, tillförlitligheten och livslängden för spårburna fordon. Bolaget erbjuder kvalificerat tekniskt underhåll och ombyggnad av fordon och dess komponenter.

Huvudkontoret finns i Solna och verksamhet bedrivs i Sverige, Tyskland, Belgien, Polen, Nederländerna och Lettland. Bolaget har 2300 medarbetare och omsätter 314 miljoner Euro.

EuroMaint Rail ingår i EuroMaint-koncernen som ägs av Ratos, ett av Europas största börsnoterade ägarbolag.