Ny VD i EuroMaint Rail

Ove Bergkvist har utsetts till ny verkställande direktör i EuroMaint Rail. Ove Bergkvist efterträder bolagets tillförordnade VD Petter Arvidson senast den sista juni 2011.

Ove Bergkvist kommer närmast från Cardo AB där han ansvarat för divisionen Entrance Solutions. Han har arbetat inom Cardo sedan 2004 och var dessförinnan under fem år verksam som investment manager i ett Investor-ägt riskkapitalbolag samt som managementkonsult inom McKinsey & Co. Ove Bergkvist är 43 år gammal, civilingenjör från Kungliga Tekniska Högskolan samt har en MBA-examen från London Business School.

-       Ove Bergkvist har en bred erfarenhet av strategiutveckling i en internationell miljö. Han har framgångsrikt lett en hårt konkurrensutsatt industriell verksamhet till lönsamhet genom tydlig marknadsfokusering och utveckling av alla delar av organisationen. EuroMaint Rail är idag en betydande spelare på den europeiska underhållsmarknaden för järnvägsfordon och förutsättningarna för fortsatt tillväxt är goda. Ove Bergkvist har rätt bakgrund och den målmedvetenhet som krävs för att befästa EuroMaint Rails starka position i Sverige och växa verksamheten ytterligare i Europa, säger Wille Laurén, styrelseordförande i EuroMaint Rail.

För mer information, kontakta:
Wille Laurén, styrelseordförande EuroMaint Rail 070-660 52 03
Ilona Östlund, kommunikationschef EuroMaint Rail 070-245 99 45

EuroMaint Rail stärker sina kunders konkurrenskraft genom tjänster och produkter som ökar tillgängligheten, tillförlitligheten och livslängden för spårburna fordon. Bolaget erbjuder kvalificerat tekniskt underhåll och ombyggnad av fordon och dess komponenter. Huvudkontoret finns i Solna och verksamhet bedrivs i Sverige, Tyskland, Belgien, Polen, Nederländerna och Lettland. Bolaget har 2300 medarbetare och omsätter 336 miljoner Euro.EuroMaint Rail ingår i EuroMaint-koncernen som ägs av Ratos, ett av Europas största börsnoterade ägarbolag.