Region Halland och SIP från Växjö får tävla i Europa

Report this content

Alla nationella, regionala och lokala myndigheter samt offentlig-privata partnerskap har kunnat skicka in sina nomineringar under hösten 2009. Nu är de svenska vinnarna utsedda: Region Halland och Nätverket SIP. Region Halland vann i kategorin "Investering i kunskaper". Kategorin belönar regionala och lokala initiativ som förbättrar kompetensen inom entreprenörskap. Nätverket SIP, "Samhällsförändring i praktiken" i Växjö blev vinnare i kategorin "Ansvarsfullt och omfattande entreprenörskap". Kategorin belönar insatser som främjar entreprenörskap, genom att uppmuntra till kreativitet och innovation och som främjar entreprenörskapets roll i samhället. Nu tävlar de mot de andra nationella vinnarna i Madrid i maj 2010.
Den nationella juryn: Ordförande Magnus Aronsson, vd ESBRI - Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning Anneli Sjögren, direktör Tillväxtverket Inga Thoresson Hallgren, departementschef Näringsdepartementet Claes Linusson, vd Contra Retail AB Magnus Larsson, vd Expander Wireless Nordic A För mer information om de europeiska näringslivspriserna 2010, kontakta: Sigbritt Larsson, Tillväxtverket, nationell kontakt för svenska företag och myndigheter Telefon: +46 8 681 92 53 E-post: sigbritt.larsson@tillvaxtverket.se Twitter: http://twitter.com/Enterprise_SE

De europeiska näringslivspriserna 2010 syftar till att öka vikten av om partnerskap mellan lokala myndigheter och företag, samt att lyfta fram entreprenörer som är framgångsrika i utvecklingen av Europas ekonomi. De europeiska näringslivspriserna lanserades 2005 av Europeiska kommissionens vice ordförande Günter Verheugen.