Europeiska arbetsmiljöveckan 2013 – Samverkan för att förebygga

Europeiska arbetsmiljöveckan är det största upplysningsevenemanget i sitt slag, och syftet med veckan är att göra de europeiska arbetsplatserna säkrare och hälsosammare. Den genomförs under perioden 21–25 oktober av Europeiska arbetsmiljöbyråns partner i EU:s 28 medlemsstater med flera länder, under samordning av byrån.

Europeiska arbetsmiljöveckan ägnas huvudsakligen åt att föra ut huvudbudskapen i den aktuella kampanjen Ett hälsosamt arbetsliv "Samverkan för att förebygga". Under veckan, som är en central del av kampanjen, kommer en mängd olika evenemang att genomföras runt om i Europa, i syfte att framhålla vikten av ett gott ledarskap och arbetstagarmedverkan.

Europeiska arbetsmiljöbyråns direktör Christa Sedlatschek betonar att "det är när arbetstagarna och deras företrädare har ett aktivt engagemang i företaget som de bästa resultaten på arbetsmiljöområdet nås – det räcker inte med bara ledarskap. I företag där arbetstagarna är mycket delaktiga och ledningen engagerad är sannolikheten att man har en dokumenterad arbetsmiljöpolicy upp till tio gånger så stor som i andra företag. Ett sådant system ger enorma fördelar i form av minskade rörelsekostnader, ökad produktivitet, färre olyckor, bättre förebyggande åtgärder och kontroll över riskerna på arbetsplatsen."

Syftet med aktiviteterna under Europeiska arbetsmiljöveckan är att uppmuntra cheferna att aktivt sträva efter att minska riskerna och att uppmuntra arbetstagarna, deras företrädare och andra intressenter att samarbeta med ledningen i detta arbete. Europeiska arbetsmiljöbyråns kontaktpunkter och kampanjpartner hjälper till att samordna veckan och organisera evenemang runt om i Europa.

På en särskild webbplats om kampanjen finns en rad olika praktiska verktyg som organisationerna kan använda för att förbättra arbetsmiljöarbetet och arbetstagarnas medverkan på arbetsplatserna. Där finns till exempel ett antal förebyggande åtgärder för byggsektorn, vården och hotell- och restaurangbranschen med checklistor som chefer och anställda i dessa sektorer kan använda. Arbetsgivare och arbetstagare kan också ta del av Europeiska arbetsmiljöbyråns fallstudier, som innehåller utmärkta exempel på effektiv hantering av arbetsmiljöfrågorna, för att få lite extra inspiration. Fallstudierna är hämtade från olika branscher och sektorer, och inlagda i en databas som är enkel att söka i på webben.

1. Europeiska arbetsmiljöbyrån (EU-Osha) bidrar till att skapa säkrare, hälsosammare och produktivare arbetsplatser i Europa. Byrån analyserar, utvecklar och distribuerar pålitlig, balanserad och opartisk information om arbetsmiljöfrågor och organiserar paneuropeiska informationskampanjer. Byrån inrättades av Europeiska unionen 1996 och har sitt huvudkontor i Bilbao i Spanien. Den samlar företrädare från Europeiska kommissionen, medlemsländernas regeringar, arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer samt ledande experter från samtliga 28 EU-länder och från övriga världen.

Nu kan du följa oss på Twitter, läsa byråns blogg och prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev OSHmail. Du kan också anmäla att du vill ha nyheter och information från Europeiska arbetsmiljöbyrån via RSS-kanalerhttp://osha.europa.eu

2. Kampanjen Ett hälsosamt arbetsliv 2012–2013, ”Samverkan för att förebygga” är decentraliserad och utformad för att hjälpa nationella myndigheter, företag, organisationer, ledare, arbetstagare och deras företrädare samt andra berörda parter att samarbeta för att skapa ett sundare och säkrare arbetsliv. Kampanjen stöder ett brett urval av aktiviteter på nationell och europeisk nivå, bland annat nationella partnerskapsmöten och seminarier. Mindre företag är särskilt välkomna att delta. www.healthy-workplaces.eu

Läs om evenemang och aktiviteter som Arbetsmiljöverket i Sverige genomför
Praktiska verktyg