Varning: kemikalier! Ny webbverktygslåda upplyser anställda och arbetsgivare om farosymboler

Idag lanserar Europeiska Arbetsmiljöbyrån (EU-OSHA) ett nytt verktygskit som belyser och förklarar nya märkningar av kemiska ämnen. Verktygen är en del av ett projekt som syftar till att öka medvetenheten om nya och förändrade kemiska skyltar.

Det nya webbaserade verktygskittet består av filmen "Varning: kemikalier!", en affisch och en broschyr. Huvudpersonen Napo är hjälte i en rad animerade filmer som behandlar arbetsmiljöfrågor på ett underhållande och tankeväckande sätt.

Nya farosymboler för kemikalier införs gradvis i medlemsländerna som en del av ett globalt harmoniserat system, men färsk forskning från Europeiska kemikaliemyndigheten visar att folk inte känner igen eller förstår många av dessa symboler. Verktygslådan uppmärksammar arbetsgivare och anställda på de nya symbolerna och hjälper dem att förstå vad de betyder så att de kan värna om sin säkerhet på jobbet.

Omkring 15 procent av Europas anställda uppger att de hanterar farliga kemikalier i sitt dagliga arbete. Det räcker med att exponeras för något av dessa ämnen en enda gång för att hälsan ska skadas. Alltifrån lätt irritation i ögonen eller på huden till astma, fortplantningsproblem, fosterskador och cancer kan uppstå. Vi vill upplysa anställda och arbetsgivare om de nya farosymbolerna för kemikalier och se till att de handskas försiktigt med farliga ämnen.

Vi stödjer Europakommissionens arbete med att sprida kunskap om ändringarna i farosymbolerna och vad de innebär för arbetsplatser. På en särskild webbsida kan man få tillgång till verktygslådan och flera olika utbildningsmaterial och vägledningar. I "vanliga frågor" om CLP-förordningen (EU:s förordning om klassificering, märkning och förpackning) och Reach (registrering, utvärdering, godkännande och begränsning av kemikalier) ges mer information om ämnet.

Länkar till verktygen
Se videon "Napo i: Varning: kemikalier!"
Affisch
Broschyr
Klassificering, märkning och förpackning i korthet
Vanliga frågor om CLP-förordningen, Reach och arbetsmiljö

Kort fakta:

1. Europeiska arbetsmiljöbyrån (EU-OSHA) bidrar till att skapa säkrare, hälsosammare och produktivare arbetsplatser i Europa. Byrån analyserar, utvecklar och distribuerar pålitlig, balanserad och opartisk information om arbetsmiljöfrågor och organiserar paneuropeiska informationskampanjer. Byrån inrättades av Europeiska unionen 1996 och har sitt huvudkontor i Bilbao i Spanien. Den samlar företrädare från Europakommissionen, medlemsländernas regeringar, arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer samt ledande experter från samtliga 27 EU-länder och från övriga världen.

Nu kan du följa oss på
Twitter, läsa byråns blogg och prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev OSHmail. Du kan också anmäla att du vill ha nyheter och information från Europeiska arbetsmiljöbyrån via RSS-kanaler. http://osha.europa.eu

2. Genom EU:s förordning om klassificering, märkning och förpackning (CLP-förordningen) ändrades sättet att informera om faror med kemikalier. Symbolerna för hälsofaror och fysiska faror har ändrats och tre helt nya symboler har införts. Vissa ändringar har också gjorts i klassificeringen och märkningen. De nya reglerna ska gradvis införas i samtliga medlemsländer. Mer information finns i vår webbavdelning om
CLP-förordningen och CLP-avdelningen för Europeiska kemikaliemyndigheten (Echa).

Taggar: