Pressinbjudan: Medborgardialog med EU-kommissionens vice ordförande Viviane Reding

Report this content

Viviane Reding ansvarar för mänskliga rättigheter, medborgarskap och rättsliga frågor och är den drivande kommissionären bakom Medborgardialogerna. Dessa anordnas i alla medlemsländer och är ett avstamp inför Europavalet 2014. Under mötet i Stockholm kommer den ekonomiska krisen, dina rättigheter och möjligheter som EU-medborgare samt EU:s framtid att diskuteras.

Datum: Tisdagen den 15 oktober
Tid: Medborgardialog: 13.00-15.00, Presskonferens 15.10-15.40
Plats:   Stockholms stadshus

Anmäl dig till: comm-rep-se@ec.europa.eu

Viviane Reding
Viviane Reding är journalist och politiker från Luxembourg. Mellan 1989-1999 var hon medlem av Europarlamentet. Sedan 1999 är hon EU-kommissionär och sedan 2010 EU-kommissionens vice ordförande. Hennes portfölj omfattar rättsliga frågor, grundläggande rättigheter och medborgarskap. Hon engagerar sig bland annat i diskrimineringsfrågor och för skyddet av personuppgifter på nätet. Hon är starkt drivande i debatten om EU:s framtid.

Information om Viviane Reding:

Medborgardialogen
Ett femtiotal Medborgardialoger om EU:s framtid genomförs över hela Europa i syfte att främja ett samtal mellan politiker och medborgare och stärka den demokratiska förankringen av unionens beslut kring bland annat hanteringen av den ekonomiska krisen.

I Stockholm deltar också Sveriges EU-minister Birgitta Ohlsson, Europaparlamentariker Olle Ludvigsson och Stockholms finansborgarråd Sten Nordin. Den arrangeras av EU-kommissionen i samarbete med regeringskansliet, Europeiska parlamentets informationskontor i Sverige, Stockholms stad och Ungdomsstyrelsen.

Resultaten av Medborgardialogerna, i Stockholm och andra städer i Europa, presenteras under våren 2014 och kommer att ingå i ett förslag om EU:s framtid som EU-kommissionen lägger fram under nästa år.

Dialogen webstreamas och kan följas här: www.eu-kommissionen.se
Det går också att delta på twitter #EUdeb8.
Information om Medborgardialogen: http://ec.europa.eu/sverige

För mer information och bokning av intervju kontakta:
Pernilla Baralt, chef för media och kommunikation 08-56 24 44 06 Pernilla.BARALT@ec.europa.eu
Johan Wullt, pressekreterare 08-56 24 44 29 Johan.WULLT@ec.europa.eu

Europeiska kommissionens representation i Sverige har uppgift är att informera allmänheten och medierna i länderna om vad som händer i kommissionen och vilka beslut som tas. Vice versa informerar representationen i Sverige till EU-kommissionen om vad som diskuteras och debatteras i Sverige. Representationen är uppdelad i: press-, media- och kommunikation; politisk rapportering, policy och språkfrågor samt administration. Sammanlagt har representationen drygt 20 heltidstjänster.

Europeiska kommissionens centrala uppgift är att söka förslag och lösningar som ligger i unionens intresse. Sveriges kommissionär heter Cecilia Malmström och är ansvarig för inrikes frågor i EU.

Taggar: