Sverige får en ny bank

Report this content

Sverige får en ny bank Bolåneinstitutet EuropeLoan Bank går samman med EuropeSave och startar en ny typ av bank i september, under förutsättning att belgiska finansinspektionen godkänner affären. EuropeSaves affärsidé är att hålla marknadens högsta inlåningsränta och den lägsta utlåningsräntan. - Vi kan utmana de traditionella bankerna därför att vi placerar de inlånade medlen i statspapper och med hjälp av modern teknologi hålla avgifterna nere, säger Jan Severa, koncernchef EuropeLoan. - I dagsläget skulle vi erbjuda 4,00 procents ränta på ett vanligt lönekonto, vilket är lika högt som Riksgälden har på sitt sparkonto, fortsätter han. EuropeSaves kunder får möjlighet att göra transaktioner över hela Europa via bolagets hemsida. Kunderna kommer också att kunna sköta sina betalningar från ett land till ett annat utan att det kostar något. - Eftersom vi placerar all inlåning i statspapper och korta bankpapper betyder det ingen kreditrisk för den som sparar hos oss, säger Jan Severa. EuropeLoan slås samman med EuropeSave för att kunna utnyttja samma infrastruktur och tekniska plattform, vilket gör att kostnaderna kan minimeras. EuropeLoan räknar med att lansera EuropeSave på den svenska marknaden under september. För ytterligare information kontakta: Jan Severa, koncernchef EuropeLoan Bank, tel 00 32 2402 01 91, mobil 00 32 485 66 02 50 Lena Selander, VD EuropeLoan Norden, tel 08 506 699 11, mobil 0708 66 08 43 Se bilder: http://www.europeloan.com/se/se/press/photos.shtml EuropeLoan Bank är Europas första bank som är uppbyggd specifikt för att erbjuda bolån via Internet. Företaget är det enda svenska låneinstitut med helt automatiserade on-line-tjänster. EuropeLoan Bank erbjuder kunderna marknadens mest konkurrenskraftigt prissatta produkter och räntor. EuropeLoan Bank har kontor i Sverige, Tyskland, Belgien, Nederländerna och Finland. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/06/20020506BIT00220/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/06/20020506BIT00220/wkr0002.pdf