Arié och Europi förvärvar Lx Factory i Lissabon från en fond som förvaltas av Keys REIM

Report this content

Lx Factory har förvärvats av ett joint venture mellan Arié Group och Europi Property Group för ett icke offentliggjort belopp, i en investeringsprocess ledd av Bedrock Capital. Säljaren, en fond som förvaltas av franska kapitalförvaltaren Keys REIM, har ägt och förvaltat Lx Factory sedan 2017.

Arié, Europi och Bedrock har för avsikt att bevara Lx Factorys unika identitet och kulturarv genom att fortsätta att erbjuda blandad användning av kontor, detaljhandel och mat och dryck samtidigt som Lx Factorys ikoniska industriella utseende och känsla bevaras. Planer håller på att utarbetas för att renovera befintliga ytor samt förbättra den offentliga miljön och genomströmningen.

Förvärvsstrategin lutas sig på den pågående stadsförnyelsen i Alcântara, där det nya CUF Tejo-sjukhuset redan tagits i bruk, och där flera kontors- och bostadsprojekt samt en internationell skola väntas färdigställas under de kommande åren.

Köparna har i transaktionen rådgivits av Morais Leitão, CBRE, EY och Howden M&A. Säljaren har rådgivits av Garrigues.

João Tenreiro Gonçalves, Executive Partner på Bedrock Capital, kommenterar:

”Det är med stor tillfredsställelse som vi meddelar att detta projekt har förvärvats av ett partnerskap mellan Arié Group och Europi Property Group. Lx Factory erbjuder ett unikt utbud av detaljhandel, kontor, mat och dryck samt evenemangs-/kulturella ytor och är samtidigt en av de mest populära turistdestinationerna i Lissabon. Vi är övertygade om att Lx Factory kommer att dra stor nytta av de kontors- och bostadsprojekt som planeras i detta område av Alcântara, liksom av den förbättrade tillgängligheten, till exempel den framtida tunnelbanestationen och den gångbro som kommer att ge direkt tillgång till floden.”

Jonathan Willén, VD på Europi, kommenterar:

”Vi är mycket glada över att förvärva Lx Factory, ett unikt landmärke i hjärtat av Lissabons mest dynamiska område Alcântara, tillsammans med våra partners Arié och Bedrock. Vi har för avsikt att både investera i befintliga byggnader och att utöka Lx utbud under vår förvaltning av denna historiska plats. Förvärvet visar på vår övertygelse att investera i Portugal, där vi redan har byggt upp en logistikportfölj på 150 000 kvm fördelat på 10 tillgångar under de senaste tolv månaderna. Vi ser en stark tillväxt och gynnsamma demografiska trender i både Lissabon och Porto, som håller på att bli populära globala städer som föredras av flera internationella företag. Portugals duktiga arbetskraft, prisvärda städer och behagliga klimat bidrar alla till landets pågående utveckling. Vi är särskilt glada över att utöka vårt partnerskap med Bedrock Capital och Arié Group.”

Nabil El Fahli, CIO på KEYS REIM, kommenterar:

”Med förvärvet av Lx Factory 2017 kunde Keys förutse och identifiera styrkorna i detta ambitiösa fastighetskomplex. Denna plats har blivit ett verkligt kreativt nav och återspeglar Keys övertygelse kring fastigheter med blandad användning och utveckling av platser som är utformade för att erbjuda en unik lokal upplevelse. I linje med fondens strategi gör försäljningen av Lx Factory det möjligt att se den strategi för fastighetsförsvaltning, som har tillämpats sedan förvärvet, ta form.”