• Europi Property Group/

Europi och Trinova lanserar "CityBee", ett £200m JV som investerar i centrala, högkvalitativa kontor i Storbritanniens största regionstäder

Report this content

Europi Property Group har tillsammans med Trinova Real Estate lanserat ett nytt joint venture, ”CityBee”. CityBee avser investera 200 miljoner pund i centrala, högkvalitativa kontorsfastigheter i Storbritanniens ”Big 6” regionala storstadsområden (Bristol, Glasgow, Edinburgh, Manchester, Leeds och Birmingham).

De senaste sex månaderna har JV:t genomfört sina fyra första förvärv i Leeds, Glasgow, Edinburgh och Manchester. ’Minerva House’ i Leeds är en fullt uthyrd kontorsfastighet av högsta kvalitet mitt i centrum. ’Minerva House’ i Leeds är en fullt uthyrd kontorsfastighet av högsta kvalitet mitt i centrum. Slutligen förvärvades ’Windmill Green’, en byggnad i Manchesters CBD om 7,600 kvm med klassificeringen BREEAM Outstanding. Europi och Trinova kommer att fokusera på ESG arbete och se till att förbättra helhetsupplevelsen för hyresgästen genom att erbjuda högkvalitatitva ytor lämpliga för moderna och framtida hyresgästers behov. JV:t fokuserar på regionstäderna ”Big 6” på grund av deras attraktiva marknadsdynamik samt att de tilltalar ett brett spektrum av fastighetsinvesterare.

I närtid är CityBee’s ambition att förvärva ytterligare två till tre fastigheter. Förändringar i arbetsvanor har fått såväl multinationella som mindre företag att tänka om kring sin kontorskonfiguration, på grund av mer lokalt arbete och decentralisering av kontor. Vidare väntas en ung och välutbildad regional talanggrupp driva efterfrågan för högkvalitativa kontor i regionstäder allt eftersom konkurrensen för arbetskraft ökar.

CityBee’s identitet och positionering är ett löfte till såväl hyresgäster som den lokala omgivningen att JV:t avser upprätthålla en genomgående hög kvalitet i sitt förvaltningsarbete. Med ett starkt fokus på ESG och en högkvalitativ hyresgästupplevelse i hela portföljen vill CityBee ligga i framkant vad gäller nuvarande och framtida hyresgästers behov.

Jonathan Willén, VD på Europi kommenterar:

”Detta är en spännande tid för Europi, att utöka vår närvaro i Storbritannien genom en strategi vi tror mycket på tillsammans med en duktig JV partner med ett gediget track record och förstklassig förvaltningskompetens. Storbritannien har snabbt och effektivt rullat ut sitt vaccinationsprogram och vi tror tillväxten kommer vara bättre än många andra Europeiska länder. Dessutom ser vi en ökad efterfrågan för centrala, högkvalitativa kontor i Storbritanniens regionstäder med bakomliggande, snabbt växande, trender som t.ex. ”North-shoring” (bolag som flyttar delar av eller hela sin verksamhet utanför London för att sänka kostnader). Kombinerat med väldigt låg vakans i dessa städer och en minskande regional utvecklings-pipeline, ser vi en attraktiv marknadsdynamik. Vi fortsätter att leta efter lämpliga tilläggsförvärv.

Sam Resouly, Partner på Trinova Real Estate kommenterar:

“Vi är väldigt glada över att ha ingått ett samarbete med Europi för att förvärva högkvalitativa fastigheter i de största regionstäderna i Storbritannien. Vi delar en stark vision om att välbelägna, högkvalitativa kontorsfastigheter med ett stort fokus på ESG kommer fortsätta att vara attraktiva framgent. Vi ser fram emot att skapa och förvalta dynamiska arbetsmiljöer för våra hyresgäster under varumärket CityBee.”