Report this content

Europolitan Holdings AB rapporterar ett resultat före skatt om MSEK 1 439 för de första nio månaderna* * Resultat efter skatt uppgick till MSEK 1 034 * 96 000 nya kunder i nettoökning * Intäkterna uppgick till MSEK 4 409 * EBITDA uppgick till MSEK 1 899** * Resultat före skatt för det tredje kvartalet uppgick till MSEK 471 * Lansering av e-posttjänst för GPRS * Första tillståndsvillkoret uppfyllt - 3G-nätet igång * Räkenskapsåret 1 april - 31 mars ** Vinst före finansiella poster, skatt, avskrivning. Niomånadersrapport* 2001/2002 Kundtillväxt Europolitan Vodafone ökade sin kundstock till 1 109 000 kunder per den 31 december 2001, inklusive 294 000 Europolitan Vodafone telefonkort (209 000). Under de första nio månaderna ökade kundstocken med 96 000 nya kunder (109 000), inklusive 39 000 abonnenter (52 000) och 57 000 telefonkort (57 000). Under det tredje kvartalet ökade kundstocken med 37 000 (31 000), inklusive 31 000 telefonkort (19 000). Intäkter Europolitan Vodafones nettoomsättning under de första nio månaderna ökade med 11% till MSEK 4 409 jämfört med samma period föregående år (MSEK 3 971). Genomsnittlig månadsintäkt per kund, exklusive telefonkortskunder, var SEK 565 (SEK 551). Ökningen med 3% beror på en fortsatt stabil marknadssituation både i form av pris och ett stadigt ökat användande per kund. Inklusive telefonkortskunder var genomsnittlig månadsintäkt per kund SEK 448 (SEK 449). Kostnad för sålda varor, rörelsens kostnader och resultat Rörelsens kostnader inklusive kostnad för sålda varor ökade med 14% till MSEK 3 028 (MSEK 2 649) under de första nio månaderna per den 31 december 2001 jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Ökningen berodde på: * Kostnadsökning till följd av ett ökat antal kunder och deras användande. * Avskrivningar på ökade investeringar. * En fortsatt investering i nya affärsområden och i 3G- utbyggnaden. Efter finansiella nettointäkter om MSEK 30 (MSEK 4) var nettoresultatet MSEK 1 439 (MSEK 1 345). Efter en skattekostnad på MSEK 412 (MSEK 378) och minoritetsandel om MSEK 7 (MSEK 0) uppgick resultatet efter skatt till MSEK 1 034 (MSEK 967). Investeringar i anläggningstillgångar Investeringar i anläggningstillgångar under de första nio månaderna uppgick till MSEK 925 (MSEK 687) och inkluderade investeringen i utbyggnaden av 3G-nätet, fortsatta investeringar i GSM/GPRS-nätet samt tjänsteutveckling. Likviditet och Finansiering EBITDA uppgick under de första nio månaderna per den 31 december 2001 till MSEK 1 899 (MSEK 1 738), en ökning med 9%. Kassaflödet efter investeringar (fritt kassaflöde) minskade med 9% på grund av ökade investeringar i anläggningstillgångar och rörelsekapital. Europolitan AB har lämnat ett kortfristigt lån till Vodafone Group Plc om MSEK 1 255 (MSEK 500) på sedvanliga marknadsmässiga villkor. Optionsprogram Europolitan Holdings AB utgav under 1997 tre skuldebrev (emission 1, 2 och 3), vart och ett förenat med avskiljbara optionsrätter till nyteckning av aktier. Optionsrätter överläts efter avskiljande till ledande befattningshavare i Europolitan-koncernen. Tiden för teckning av aktier enligt optionsrätter knutna till emission 2 löpte från och med den 1 juni till och med den 1 december 2001. En del aktier med utnyttjande av optionsrätterna knutna till emission 2 har tecknats. Under december 2001 återköpte företaget 1,3 miljoner egna aktier i enlighet med det mandat som gavs av ordinarie bolagsstämma den 26 juni 2001. Syftet med återköpet är att ge bolaget ökade möjligheter att hantera ett personaloptionsprogram beslutat vid samma bolagsstämma. Återköpsprogrammet som tidigare meddelats avslutades under december 2001. Som en följd av ovanstående var aktiekapitalet per den 31 december 2001 SEK 102 426 103 och antalet aktier var 408 384 410. Marknadsöversikt 3G Europolitan Vodafone meddelade den 15 januari 2002 att Orange Sverige AB (Orange) ansluter sig som ägare till 3G Infrastructure Services AB (3GIS), som bildats av Europolitan Vodafone och Hi3G för utbyggnad och drift av gemensam 3G infrastruktur. 3GIS uppgift är att för sina ägare bygga och driva infrastruktur som täcker upp till 70 procent av den svenska befolkningen. De tre bolagen är likvärdiga parter i 3GIS och samarbetet ligger i linje med Post- och telestyrelsens riktlinjer och licensvillkor. Samarbetet förutsätter godkännande från Konkurrensverket. Orange anslutning till samarbetet innebär att Europolitan Vodafones investeringskostnader för 3G-nätet som byggs utanför storstadsregionerna Stockholm, Göteborg, Malmö sjunker med en tredjedel. Dessutom innebär det ett färre totalt antal master och därmed en mindre påverkan på den svenska landskapsbilden. Den 20 december 2001 invigde Europolitan Vodafone sitt 3G-nät i Karlskrona. Därmed uppfyllde Europolitan Vodafone Post- och Telestyrelsens (PTS) krav på allmänt tillgängligt 3G-nät från och med den 1 januari 2002. Varumärke Under de första nio månaderna lanserades framgångsrikt marknadskampanjer för att öka kännedomen om det nya varumärket, Europolitan Vodafone. I april 2002 kommer varumärket att ändras till Vodafone för att tydligare markera att företaget är en del av världens största mobiltelekoncern. På nyårsdagen 2002 startade en omfattande varumärkeskampanj. Kampanjens mål är öka kännedomen om varumärket Vodafone och visa hur Vodafone kan föra samman människor från hela världen - från företagare till fotbollsfans. Kunder Tillväxten i kundstocken under det tredje kvartalet var högre än under motsvarande kvartal föregående år. Antalet telefonkortskunder var fler än antalet abonnemangskunder på grund av säsongsfaktorer samt en trend mot telefonkort på marknaden under det sista kvartalet 2001. Provisionsnivåerna har varit stabila och legat på samma nivå som under det föregående kvartalet. Av Europolitan Vodafones totala kundstock per den 31 december 2001 var 89 procent aktiva kunder. Andelen aktiva kunder med abonnemang uppgick till 91 procent och andelen aktiva telefonkortskunder uppgick till 84 procent. Aktiva kunder är i detta sammanhang de kunder som under de tre senaste månaderna har ringt ett debiterbart samtal. Kundnöjdhet I januari 2002 publicerade Svenskt Kvalitetsindex resultatet av den årliga undersökningen som mäter kundnöjdhet inom bland annat områdena fast och mobil telefoni. Liksom i tidigare undersökningar var Europolitan Vodafone återigen det ledande mobiltelekommunikationsföretaget vad beträffar kundnöjdhet både inom privatkunds- och affärskundsegmenten. Tjänster I november 2001 lanserade Europolitan Vodafone en e-posttjänst för GPRS- kunder som gör det möjligt att automatiskt ladda ned sin e-post med det tidsintervall kunden själv bestämmer. Samtidigt med den nya e- postfunktionen ändrade Europolitan Vodafone prisstrukturen för GPRS för att bättre passa alla kunder. Europolitan Vodafone lanserade i november 2001 InfoManager som är en del av konceptet Det Trådlösa Kontoret. Tjänsten gör det möjligt för anställda hos Europolitan Vodafones företagskunder att snabbt komma åt viktig intern information när de är utanför kontoret. InfoManager kan också användas av företag som vill förbättra relationerna med sina kunder, till exempel genom tjänster som bokning, saldo eller produkterbjudanden. Informationen nås via textmeddelande eller WAP, direkt från mobiltelefonen. Vodafone Group Plc meddelade i januari 2002 att man hade tecknat ett globalt avtal med Ericsson angående leverans av MMS multimedia mjukvara. MMS är en utveckling av den idag så framgångsrika SMS-tjänsten, som ger kunden möjlighet att sätta samman, skicka och ta emot meddelanden med text, bild, röst och video. Europolitan Vodafone kommer att installera Ericssons plattform och planerar att lansera MMS tjänster under 2002. Service Provider avtal Service Provider avtal tecknades med Campuz Mobile och Universal Telecom (Unitelco) under det tredje kvartalet. Campuz Mobile är en virtuell mobiloperatör som säljer mobilteletjänster och abonnemang till studenter vid svenska universitet och högskolor. Unitelco kommer att erbjuda mobila tjänster framförallt till sina fastnätskunder inom ett antal specifika marknadssegment. Väsentliga händelser under tredje kvartalet I oktober meddelade Europolitan Vodafone att byggkoncernen Peab hade tecknat ett avtal om mobila tjänster. Avtalet omfattar ca 3 500 anställda. (Pressmeddelande 2001-10-23). Europolitan Vodafone lanserade en ny prisstruktur för GPRS och en e-post tjänst där e-post automatiskt sänds till kundens GPRS-mobil. (Pressmeddelande 2001-10-24). Europolitan Vodafone lanserade i november 2001 InfoManager som är en del av konceptet "Det Trådlösa Kontoret". Tjänsten gör det möjligt för anställda att snabbt komma åt viktig intern information när de är utanför kontoret. (Pressmeddelande 2001-11-06). Europolitan Vodafone och TietoEnator meddelade att man tillsammans utvecklar tjänster för betalning via mobiltelefonen. (Pressmeddelande 2001-11-28). Europolitan Holdings AB genomförde ett program för återköp av egna aktier. (Press Release 2001-11-29). Europolitan Vodafone byter varumärke till Vodafone i april 2002. (Pressmeddelande 2001-12-19). Europolitan Vodafone erbjöd mobila tjänster inför filmpremiären på Sagan om Ringen. (Pressmeddelande 2001-12-10). Den 20 december 2001 invigde Europolitan Vodafone sitt 3G-nät i Karlskrona. (Pressmeddelande 2001-12-20). Väsentliga händelser efter kvartalets slut Regulatoriska frågor Post- och telestyrelsen utreder om Europolitan Vodafone och Tele2 har betydande inflytande på mobilmarknaden eller på marknaden för samtrafik. Europolitan Vodafone anser inte att bolaget har betydande inflytande på någondera av marknaderna och i synnerhet inte på marknaden för samtrafik. Har en operatör betydande inflytande på mobilmarknaden kan operatören åläggas av PTS att tillhandahålla samtrafik på likvärdiga marknadsmässiga villkor för alla operatörer. Har en operatör betydande inflytande på marknaden för samtrafik kan operatören åläggas att tillhandahålla samtrafik till kostnadsbaserade termineringsavgifter. Betydande inflytande på mobilmarknaden eller marknaden för samtrafik skulle endast påverka termineringsavgifter enligt ovan. Kvartalsrapport Europolitan Holdings AB:s bokslutskommuniké kommer att lämnas den 30 april 2002. Stockholm den 25 januari 2002 Styrelsen - Europolitan Holdings AB (publ) För ytterligare information, kontakta Jon Risfelt, VD och koncernchef , tel: 0708-331001 Mark Carey, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 0708-331803 Monica Enderstein, Investor Relations, tel: 0708-331802 Tel: + 46 (0) 8 678 09 50 Europolitan Holdings ABs ekonomiska rapporter och övrig information om Europolitan Vodafone finns även tillgängligt på internetadress http://www. europolitan.se Denna rapport har ej granskats av revisorerna. Samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder har använts i denna rapport som i den senaste årsredovisningen per den 31 mars 2001. Europolitan Holdings AB är moderbolag till mobilteleoperatören Europolitan AB under varumärket Europolitan Vodafone. Företaget driver ett GSM-nät i Sverige och har tillstånd att bygga tredje generationens mobilnät. Europolitan Vodafone sysselsätter omkring 1 500 personer. Europolitan Holdings AB är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40. Majoritetsägare är Vodafone som äger 71 procent av Europolitan Holdings AB. Resterande 29 procent innehas av cirka 30 000 privata aktieägare, aktiefonder och försäkringsbolag. Vodafone Group Plc finns representerad på fem kontinenter och har över 100 miljoner proportionellt antal kunder (efter ägarandel). För mer information se www.europolitan.se och www.vodafone.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/25/20020125BIT00030/bit0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/25/20020125BIT00030/bit0002.pdf Hela rapporten