Europolitan Vodafone överklagar dåligt underbyggt PTS-beslut

Europolitan Vodafone överklagar dåligt underbyggt PTS-beslut Post- och Telestyrelsen, PTS, har idag 21 februari meddelat att Europolitan Vodafone har betydande inflytande på samtrafikmarknaden, s.k. SMP-status. Europolitan Vodafone anser att beslutet är synnerligen dåligt underbyggt och kommer att överklaga samt kräva att beslutet inhiberas. Enligt EU-regler och telelagen ska ett företag anses ha betydande inflytande när dess marknadsandel är större än 25 procent. Europolitan Vodafones andel av samtrafikmarknaden uppgår till 13 procent. Att PTS nu så kraftfullt avviker från presumtionsregeln är oförenligt med lagstiftningens riktlinjer. Inte i något annat land i Europa har man ansett att en operatör med en så liten marknadsandel har betydande inflytande. Det är även förvånande att PTS just nu, under mycket kort tid, pressar fram ett SMP-beslut som grundar sig på en lagstiftning som EU har förkastat och som inom kort kommer att ersättas av nya EU-regler, anpassade till dagens mobilmarknad. - Det är även anmärkningsvärt att PTS vidtar detta ingrepp samtidigt som konkurrenssituationen i Sverige hårdnar, säger Jon Risfelt, vd för Europolitan Vodafone. Ett stort antal nya teleoperatörer har etablerat sig på den svenska telemarknaden och fler är att vänta. För mer information kontakta: Johan Holmgren, informationsansvarig, Telefon: 0708-33 14 00, e-post: johan.holmgren@europolitan.se Europolitan Vodafone är en mobilteleoperatör med tillstånd att bygga tredje generationens mobiltelenät. Europolitan Vodafones styrka är fokuseringen på utveckling av internationella tjänster, service och kvalitet. Europolitan Vodafone sysselsätter omkring 1500 personer. Europolitan Vodafons moderbolag Europolitan Holdings AB är noterat på OM- börsens Attract 40-lista. Majoritetsägare är brittiska Vodafone som äger 71 procent av Europolitan Holdings och resterande 29 procent innehas av privata aktieägare, investmentbolag och pensionsfonder. Vodafone finns representerad på fem kontinenter och har mer än 200 miljoner mobilteleanvändare. www.europolitan.se och www.vodafone.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/21/20020221BIT01220/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/21/20020221BIT01220/bit0001.pdf