Vodafone och Telenor Business Solutions AB i nordisk storaffär med Orkla och Carlsberg Vodafone Sverige AB och Telenor Business Solutions AB tecknar idag via samarbete med Telenor Business Solutions i Norge avtal med konsumentvarujätten Orkla och Carlsberg Breweries. Avtalet som samordnas via Telenor är ett av de största telekommunikationsavtalen någonsin i Norden. Kontraktet som Telenor med samarbetspartners har tecknat erbjuder Orkla och Carlsberg Breweries heltäckande telekommunikationslösningar. Avtalet är skrivet på tre år och är totalt värt omkring 360 miljoner SEK. Det omfattar cirka 30 000 användare i 163 företag över hela Skandinavien. I Sverige levererar Vodafone de mobila lösningarna och Telenor Business Solutions AB levererar den fasta telefonin. Den svenska delen av avtalet omfattar omkring 2500 användare för Vodafone Sverige AB. Telenor Business Solutions AS levererar i Norge, den Telenorkontrollerade danska operatören Sonofon levererar i Danmark. Carlsberg Breweries, som till 40 procent ägs av Orkla, förhandlar dessutom med Vodafone om att göra 400 av företagets arbetsplatser trådlösa. De 400 medarbetarna får tillgång till alla funktioner som finns hos en traditionell telefonilösning och dessutom ett flertal mobila tjänster som till exempel SMS, mobil fax och mobil data. - Det känns mycket stimulerande att få Orkla och Carlsbergs Breweries som kunder. Det visar att våra flexibla lösningar för mobil kommunikation passar företag som har flera olika typer av arbetsplatser och människor ute i fält, säger Jon Risfelt, vd och koncernchef på Vodafone i Sverige. Fakta om Orkla Orkla är ett av Norges största börsnoterade bolag och den ledande leverantören av konsumentvaror inom den nordiska livsmedelsmarknaden. Företaget har även en stark global position inom olika specialområden, bland annat med varumärken som Kalles Kaviar, Abba, Ekströms m.m. www.orkla.com. Fakta om Carlsberg Breweries Carlsberg är ett av värdens ledande dryckesföretag som utvecklar, säljer och tillverkar öl, vatten och läsk. Carlsberg, Pripps, Falcon, Tuborg, Xider, Pepsi, 7UP, Zingo, Festis, Ramlösa, Evian och Vichy Nouveau är några av de varumärken som marknadsföres i Sverige. www.carlsberg.se För mer information kontakta: Johan Holmgren, Informationschef, Vodafone Sverige AB Telefon: 0708-33 14 00, e-post: johan.holmgren@vodafone.se Vodafone är världens största mobila nätverk och finns i 28 länder på fem kontinenter med över 200 miljoner mobilteleanvändare. Våra tjänster effektiviserar företagens verksamheter och gör det enklare och roligare för människor att kommunicera. I Sverige representeras Vodafone av Europolitan Holdings AB och dess dotterbolag Vodafone Sverige AB och Vodafone Stores AB. Europolitan Holdings AB är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40. Majoritetsägare är Vodafone Group Plc som äger 71 procent av aktierna och resterande 29 procent innehas av privata aktieägare, investmentbolag och pensionsfonder. www.vodafone.se och www.vodafone.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/17/20020417BIT00150/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/17/20020417BIT00150/wkr0002.pdf