Delårsrapport Euroseek AB januari - augusti, 2000

Delårsrapport Euroseek AB januari - augusti, 2000 Fortsatt trafiktillväxt och ökad orderstock för Euroseeks portal och accessverksamhet. * 53 % ökning av unika besökare mellan april och augusti * 8 % ökning i antal besök 2:a kvartalet jämfört med 1: a kvartalet och * 150 % ökning jämfört med 2:a kvartalet, 1999 * Ökad orderstock för accessverksamheten från augusti. Installation pågår för Ekerö Bostäder (700 lägenheter) och Avesta Bostäder (700 lägenheter). Installation av trådlös surfzon för Hotell Forresta i Stockholm * Avtal för att utforma portal och licensiering av innehåll till två Skandinaviska hotellkedjor. * Fullt kontraktsvärde: 2,5 msek uppstartsintäkt och 2,5 msek årlig driftsintäkt Verksamhetsutveckling per affärsområde Access Euroseek Access skapades som eget affärsområde under slutet av 1:a kvartalet 2000 för att erbjuda kunder både trådlös höghastighetsanslutning och andra typer av Internet- anslutningar. Integrationen av Infranet och Netpoint i Euroseek Access och skapandet av en gemensam access/portal säljstyrka har varit ett viktigt fokus under 2:a kvartalet. Under juli och augusti har orderstocken ökat betydligt med i huvudsak företagskunder. Kundernas intresse av det kombinerade erbjudandet av access- och portaltjänster har varit stort och ett flertal nya kontrakt är under förhandling. Euroseek har organiserat sin säljavdelning för att bearbeta i huvudsak 3 typer av kunder: enskilda företag, hotell samt bostadsföretag. Sedan senaste rapporten har order mottagits och installation påbörjats för: ett flertal enskilda företag och två bostadsföretag: Ekerö Bostäder och Avesta bostäder (totalt 1 400 lägenheter). Euroseek Portal är dessutom leverantör av Ekerö Bostäders portallösning. Dessutom har den första trådlösa surfzonen i ett hotell installerats på Hotell Forresta på Lidingö i Stockholm. Portal Under 2:a kvartalet har Euroseek fortsatt att förbättra innehållet och därigenom ökat trafiken till Euroseeks portaler. Euroseek har förvärvat den lokala svenska portalen, Tjohoo.se, vars affärsidé Euroseek ämnar utveckla även för övriga Skandinaviska länder. Ett flertal nya samarbetsavtal om content har slutits under 2:a kvartalet, såsom Europages, Global Market Insight, Best Win, EuropeBusinessLink, och Egmont. Sedan april har Tjohoo utvecklat sin nöjesavdelning med fokus på att erbjuda film, musik och nöjesnyheter, samt även topplistor. Under hösten kommer även produktförsäljning i anslutning till topplistorna att startas. Förhandlingar pågår även med företag inom multimediaindustrin. Euroseeks ambition är att under hösten lansera Internetradio och Video-on-demand tjänster. Tjohoo har fått kontrakt på att skapa den interna portalen och leverera innehåll till densamma för två Skandinaviska hotellkedjor. Det totala kontraktsvärdet uppgår till 2,5 msek i uppstartsintäkt och en årlig underhållsintäkt på 2,5 msek. Pehr Bohman, som tidigare var VD på Tjohoo.se och Mediasvar AB, blev i augusti utnämnd till Affärsområdeschef för Euroseek Portal och del i Euroseeks ledningsgrupp. Ett antal utvecklingsprojekt har påbörjats. Portalens utseende och innehållsstrategin förfinas för att öka trafiken och skapa "stickiness", d.v.s. öka tiden varje besökare stannar på portalen. Den förbättrade portalen kommer att lanseras i början av nästa år. Sökmotorn utvecklas i samarbete med språkforskare från KTH för att bli ytterligare större och effektivare. Fokuseringen på både Portal och sökmotor har givit resultat. Euroseek Portal har visat stadig ökning av antal besök. Trafiken har ökat med 8 % 2:a kvartalet jämfört med 1:a kvartalet (se diagram nedan). Den största tillväxten är i Västeuropa, som även står för den största andelen av den totala trafiken (55 %). Denna trafiktillväxt har fortsatt under juli och augusti. [Removed Graphics] E-commerce Euroseek samarbetar med e-handelsföretag för försäljning via Euroseek Portal, men huvudmålet med Euroseeks e-handelsaktiviteter är att erbjuda små och medelstora "traditionella" företag marknadsföring och försäljning av deras produkter och tjänster via Euroseeks marknadsplats. Ett samarbetsavtal har därför slutits med det svenska företaget Easytrade.net i september. Kunderna av Easytrades netshoppingplattform kommer att erbjudas att lägga upp sin shop på marknadsplatsen på Euroseek Portal. Euroseek kommer även att marknadsföra Easytrades plattform mot sina besökare och kunder. Euroseek förhandlar även med andra plattformsleverantörer om liknande samarbetsavtal. Finansiella nyckeltal Intäkterna har varit lägre än planerat, främst p.g.a. den försenade integrationsprocessen av de tre förvärvade företagen under 2:a kvartalet. Under juli och augusti har denna trend vänts och försäljningen är högre än tidigare. Stora investeringar för att expandera Euroseeks verksamhet förklarar skillnaden mellan resultatet 2:a kvartalet 1999 och 2:a kvartalet 2000. Avskrivning av goodwill utgör 20 % av resultatet på -71,2 msek 2: a kvartalet 2000. Goodwill p.g.a. förvärv utgör 98,1 msek och skrivs av på 5 år. Balansräkningen innehåller ett dolt värde genom det 17 %-iga innehavet i room33. Enligt senaste nyemissionen i room33 i februari 2000, indikeras ett värde av Euroseeks innehav på 170 msek. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/28/20000928BIT00220/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/09/28/20000928BIT00220/bit0002.pdf Hela rapporten