Delårsrapport Euroseek AB Januari - september, 2000

Delårsrapport Euroseek AB Januari - september, 2000 Fortsatt trafiktillväxt och ökad orderstock för Euroseeks portal och accessverksamhet * 67 procent ökning av antalet unika besökare mellan april och september. * 22 procent ökning av antal besök 3:e kvartalet jämfört med 2:a kvartalet och 118 procent ökning jämfört med 3:e kvartalet 1999. * Ökad orderstock för accessverksamheten från augusti. Fakturerade accessintäkter per månad har ökat med 160 procent under det 3:e kvartalet jämfört med 1:a halvåret. * Avtal slöts under oktober med mobiloperatören Sense om att leverera innehåll till och underhålla Sveriges mest omfattande SMS-tjänst. * Med tanke på den låga inofficiella aktiekursen har Euroseek valt att inte finansiera den fortsatta verksamheten genom en emission, utan genom försäljning av delar av Euroseeks innehav i room33 till ett värde av upp till 115 MSEK. * I avvaktan på denna finansiering har vissa av Euroseeks befintliga aktieägare bridgefinansierat verksamheten genom ett lån på 2,5 MSEK. Verksamhetsutveckling per affärsområde Access Euroseek Access skapades som eget affärsområde i slutet av 1:a kvartalet 2000 för att erbjuda kunder både trådlös höghastighetsanslutning och andra typer av Internet- anslutningar. Integrationen av Infranet och Netpoint i Euroseek Access och skapandet av en gemensam access/portal säljstyrka har varit ett viktigt fokus under 2:a kvartalet och 3:e kvartalet. Under tredje kvartalet har ett ramavtal slutits med Wirelessbolaget och Nokia om försäljning av Nokias Wireless LAN utrustning. Under juli-september har orderstocken ökat betydligt med i huvudsak företagskunder. Elva nya företagskontrakt och avtal med ett bostadsföretag har slutits. Under oktober/november har Euroseek fått order på fyra nät med över 2000 lägenheter via Kabeldata. Avtalen förväntas under en treårsperiod ge en inkomst på 1-1,2 MSEK. Installation av dessa nät skall vara klart innan årets slut. Utöver kontrakten med Kabeldata har även 15 företagskunder erhållits hittills under 4:e kvartalet. Kundernas intresse av det kombinerade erbjudandet av access- och portaltjänster har varit stort och flera nya kontrakt är under förhandling. Kampanjer har genomförts i Täby i Stockholm och Sisjön i Göteborg under perioden. Dessa områden bearbetas fortfarande och visar stort potential. Anders Johansson har utsett till ny affärsområdeschef för Access. Han har tidigare varit General Manager för Scandinavian Records och marknadschef på Euroseek Access. Portal Under 3:e kvartalet har Euroseek fortsatt att förbättra innehållet och arbeta med viktiga samarbetspartners för att därigenom öka trafiken till Euroseeks portaler. De samarbeten Euroseek inlett med bland annat Microsoft, Netscape och Trade Doubler har varit mycket givande och bidragit till en kraftig trafikökning. Sedan april har Tjohoo utvecklat sin nöjesavdelning med fokus på att erbjuda film, musik och nöjesnyheter, samt även topplistor. Under hösten kommer produktförsäljning i anslutning till topplistorna att startas. Tjohoo har nu 55.000 aktiva medlemmar i Sverige som besöker portalen regelbundet. Förhandlingar pågår med företag inom multimediaindustrin. Euroseeks ambition är att lansera Internetradio och Video-on-demand tjänster. Euroseek förhandlar även med 24-timmar för presentation av lokalnyheter, med Get Updated om att erbjuda Euroseeks besökare reklamfinansierad innehållsbevakning via mail. Slutligen har tester genomförts under hösten med Red Message och Mediatude med att erbjuda besökare uppdaterad information via reklamfinansierad SMS. Pehr Bohman, som tidigare var VD på Tjohoo.se och Mediasvar AB, blev i augusti utnämnd till Affärsområdeschef för Euroseek Portal och medlem av Euroseeks ledningsgrupp. Ett antal utvecklingsprojekt har påbörjats: 1.Portalens utseende och innehållsstrategin förfinas för att öka trafiken och skapa "stickiness", d.v.s. öka tiden varje besökare stannar på portalen. Den förbättrade portalen kommer att lanseras i början av nästa år. 2.Sökmotorn utvecklas i samarbete med språkforskare från KTH för att bli ännu större och effektivare. Detta görs genom att öka indexet, förbättra rankingfunktionen, förbättra språkigenkänningen och genom stemming (en funktion som möjliggör sökning av ordböjningar - söker man på ordet verkstad får man med "verkstäder", "verkstäderna" etc). Utöver förbättringar av sökmotorn pågår arbete med relaterade produkter, automatisk nyhetsbevakning och automatisk textsammanfattning. Sökmotorn är en viktig tillgång inom Euroseek. Tidigare har den använts exklusivt till Euroseeks portaler, men nu förbereds också extern försäljning av dessa produkter. Euroseek har därför börjat offerera bl.a. sökmotorn till externa kunder. Euroseek och Sharelook har överenskommit att inte genomföra den planerade sammanslagningen. I stället kommer det kommersiella samarbetet mellan parterna att utvecklas. Euroseek Portal har tecknat tre avtal under det 4:e kvartalet: Tjohoo.se har slutit avtal med mobiloperatören Sense om att leverera och underhålla innehållet i Sense Update-menyn, som är Sveriges enklaste och mest omfattande SMS-tjänst. Samarbetet väntas generera intäkter på cirka 0,5-0,6 MSEK per år. Euroseek och den oberoende försäkringsmäklaren jahaya.com har träffat avtal om att skapa ett nytt privatekonomiskt forum. Besökarna på Euroseek.com-portalen kommer att få oberoende råd kring olika typer av pensions- och personförsäkringar, samt försäkringserbjudanden som en total översikt över alla sina personförsäkringar. Euroseek får provision på de av Jahayas avslut som förmedlats via Euroseeks portal. Euroseek har tecknat avtal med RealNames som navigerar Euroseeks användare direkt till de webbplatser de söker. Samtidigt ger det Euroseek vissa intäkter. Fokuseringen på både portal och sökmotor har givit ett mycket gott resultat. Euroseek Portal visar en stadig ökning både av antalet unika besökare, antalet besök och sidexponeringar. Antalet unika besökare ökade med 67 procent mellan april (då mätningarna inleddes) och september 2000. Antalet besök ökade med 22 procent under det 3:e kvartalet jämfört med det 2:a kvartalet och med 118 procent jämfört med samma kvartal föregående år (se diagram nedan). Ökningstakten accelererades ytterligare i oktober 2000, då Euroseek.com registrerade 3,4 miljoner unika besökare (ökning med 17 procent sedan september och med 98 procent sedan april), 42 miljoner besök (ökning med 15 procent sedan september och med 97 procent sedan årsskiftet) och 131 miljoner sidexponeringar (ökning med 18 procent sedan september och med 49 procent sedan årsskiftet). I Sverige har Euroseek ökat sitt besöksantal ännu snabbare. Euroseek hade i oktober 1,6 miljoner besök och 4,9 miljoner sidexponeringar, en ökning med 34 respektive 37 procent sedan september. Under året har antalet svenska besök nästan femdubblats. Tjohoo.se hade i oktober 120.000 unika besökare, 652.000 besök och 3.513.000 sidexponeringar. E-commerce Huvudmålet med Euroseeks e-handelsaktiviteter är att erbjuda små och medelstora "traditionella" företag marknadsföring och försäljning av deras produkter och tjänster via Euroseeks marknadsplats. Euroseek samarbetar med e-handelsföretag för försäljning via Euroseek Portal. Ett samarbetsavtal slöts i september med det svenska företaget Easytrade.net. Deras nätshoppingskunder kommer att erbjudas att lägga upp sin butik på marknadsplatsen på Euroseeks portal. Euroseek kommer även att marknadsföra Easytrades plattform mot sina besökare och kunder. Euroseek förhandlar även med andra plattformsleverantörer om liknande samarbetsavtal. I början av november slöts ett motsvarande avtal med Cart Provider Group. Intäktsmodellen i dessa avtal innehåller både provision för försäljning av själva plattformen och provision på den försäljning som går via Euroseeks portaler. Finansiella nyckeltal Under de två första kvartalen var intäkterna lägre än tidigare, men under 3:e kvartalet ökade både access- och portalintäkterna. * Accessintäkterna (exklusive rena installationsintäkter) har ökat från en nivå på 76.000 kr per månad under första halvåret till 225.000 kr i september. Denna trend håller i sig och nivån för oktober ligger på 294.000 kr. * För de rena portalintäkterna gäller en mindre ökning med en omsättning på 205.000 kr per månad i 3:e kvartalet jämfört med 185.000 kr per månad under första halvåret. Under 3:e kvartalet var de två sommarmånaderna juli och augusti svaga, men i september vände det och intäkterna var 400.000 kr. Större intäkter förväntas under sista kvartalet, tack vare de portalsamarbeten Euroseek har med två hotellkedjor och med mobiloperatören Sense. Stora investeringar för att expandera Euroseeks verksamhet förklarar skillnaden mellan resultatet 3:e kvartalet 1999 och 3:e kvartalet 2000. Avskrivning av goodwill utgör 18 procent av resultatet på -88,4 MSEK 1-3:e kvartalet 2000. Balansräkningen innehåller ett dolt värde genom Euroseeks innehav av 20 procent av aktierna i room33. Den senaste nyemissionen i room33 i februari 2000 indikerar ett värde av Euroseeks innehav på 190 MSEK. Euroseekgruppen PRO-FORMA RESULTATRÄKNING Utfall 2000- TSEK Utfall 2000-09 06 Helår 1999 Omsättning Nettoförsäljning 5 647 3 221 7 851 Varukostnad -2 417 -1 059 -2 800 Täckningsbidrag 3 230 2 162 5 051 Övriga kostnader -68 090 -47962 -75 091 Resultat före avskrivningar -64 868 -45 800 -70 038 Avskrivningar -7 338 -4 567 -7 226 Avskrivningar goodwill -16 165 -10 120 -19 934 Resultat efter avskrivningar -88 371 -60 487 -97 198 Finansiella intäkter 450 680 1 322 Finansiella kostnader -507 -2 562 -3 607 Resultat före dispositioner och skatt -88 428 -62 369 -99 483 Skattreserv 0 0 -17 Skatt -563 0 -19 Resultat -88 991 -62 369 -99 519 PRO-FORMA BALANSRÄKNING TSEK Utfall 2000-09 Utfall 2000-06 Helår 1999 ANLÄGGNINGSTILLGÅNGAR Goodwill 70 385 71 151 81 271 Anläggningstillgångar 30 094 Maskiner och utrustning 18 554 18 981 Aktieinnehav i andra bolag 8 000 8 092 Aktieinnehav i dotterbolag 536 1 905 Fordringar associerade bolag 1 290 1 158 Övriga anläggningstillgångar 0 4 189 TOTALA ANLÄGGNINGSTILLGÅNGAR 98 765 105 476 111 365 Kundfordringar 1 292 1 184 2 695 Övriga omsättningstillgångar 4 274 10 229 5 558 Lager 849 1 313 Förutbetalda kostnader 1 680 1 525 Kassa och bank 6 791 15 807 33 720 TOTALA OMSÄTTNINGSTILLGÅNGAR 14 886 30 058 41 973 TOTALA TILLGÅNGAR 113 651 135 534 153 338 SKULDER Minoritetsintresse 11 12 Långfristiga skulder 188 606 Leverantörsskulder 12 248 7 606 10 238 Övriga kortfristiga skulder 4 635 2 774 11 599 Upplupna skulder 5 901 6 989 Förfallna leasing avgifter 951 1 508 Andra kortfristiga skulder 383 517 TOTALA SKULDER 24 317 20 012 21 837 EGET KAPITAL Aktiekapital 18 131 17 419 Överkursfond 182 751 186 075 Obeskattade reserver Kursdifferenser -1 435 476 Balanserat resultat -21 122 -26 079 Periodens resultat -88 991 -62 369 TOTALT EGET KAPITAL 89 334 115 522 131 501 TOTALA SKULDER OCH EGET KAPITAL 113 651 135 534 153 338 Finansiering Euroseek har för att lösa sitt finansieringsbehov bearbetat en rad alternativ under hösten. På grund av den låga inofficiella aktiekursen har Euroseek valt att inte finansiera verksamheten genom en emission, utan genom försäljning av finansiella tillgångar inom Euroseek. Förhandling pågår nu med internationella finansiärer om ett kapitaltillskott på 115 MSEK. Fram till avslut är gjord på ovanstående finansiering, har en del av Euroseeks aktieägare satt upp en bridgefinansiering om 2,5 MSEK. Under hösten har Euroseek också, i samarbete med ekonomiska rådgivare, inlett ett arbete att identifiera och diskutera med potentiella strategiska partners till företaget. Anställda Antal anställda i proforma koncernen uppgår f.n. till 65. Aktieinformation Antalet aktier uppgår till 176 305 445. Styrelseinformation Marcel Erni har avgått ur styrelsen. Förslag till ny styrelsemedlem och styrelseordförande är huvudägare Bengt Hellsten, vilket kommer att lämnas inför nästa bolagsstämma. Bolaget planerar att kalla till en extra bolagsstämma inom ett par månader. För ytterligare information om styrelsen, företagsledningen och affärsområden, besök http://about.euroseek.com. Kommande rapporteringstillfällen * Bokslutskommuniké: februari 2001 Stockholm, november 2000 Catherine Sahlgren VD, Euroseek AB ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/01/20001201BIT00470/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/01/20001201BIT00470/bit0002.pdf