Euroseek lanserar Remote Indexing söktjänst

Euroseek lanserar Remote Indexing söktjänst Euroseek Search erbjuder organisationer och företag sin nya tjänst Euroseek Remote Indexing, där Euroseek möjliggör indexering och sökning på hemsidor och i arkiv. Euroseek Remote Indexing bygger på en beprövad sökteknologi med förbättrad språkteknik, utvecklad på KTH. - Tjänsten Euroseek Remote Indexing tar hänsyn till varje språks och ords uppbyggnad och gör språkkänslig indexering och sökning, säger Bengt Hellsten, vd för Euroseek. Det innebär exempelvis att man kan söka på ordet "fastighetsskatt" och hitta dokument där också böjningsformerna av ordet förekommer d.v.s. "fastighetsskattens", "fastighetsskatter", "fastighetsskatternas", etc. Denna språkteknik ökar antalet relevanta träffar med i genomsnitt 15 procent. Euroseek Remote Indexing har en inbyggd stavningskontroll som talar om för användaren om denne stavat fel på ett ord och därför inte finner det sökta dokumentet. Användarna får då förslag på rättstavade ord. Euroseek Remote Indexing kan skilja på och kategorisera 40 olika europeiska språk och har frassökning samt booleska operatorer. De sökta orden på träffsidan markeras så att användaren snabbt ser i vilket sammanhang orden finns i dokumentet. Euroseek Remote Indexing indexerar upp html-, asp-, pdf- och textdokument som finns på en eller flera olika servrar på företaget. Indexet kan delas upp i samma kategorier som dokumenten ligger på i företagets servrar, eller efter de kategorier som företaget önskar. De sökta dokumenten kan sorteras efter datum, relevans eller en kombination av båda. Uppdatering av indexet sker med önskat intervall. För mer information, kontakta: Bengt Hellsten, vd för Euroseek AB, på telefon 070-370 50 55, eller bengt.hellsten@euroseek.net Pehr Bohman, affärsområdesansvarig, på telefon 070-51 52 532, eller pehr.bohman@euroseek.net För mer information om Euroseek och dess aktiehandel, se http://about.euroseek.com. Euroseek (www.euroseek.com) är en av Europas ledande Internettjänster. Euroseek erbjuder Internetaccess med trådlös/fast bredbandsuppkoppling, Remote Indexing söktjänster, en sökportal med egen sökmotor,webbkatalog, mail, nyheter och väder. Euroseek-portalen och dess innehåll görs unikt för alla europeiska länder och på 39 språk. Euroseek har sitt huvudkontor i Stockholm och gruppen har 40 anställda. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/22/20010222BIT00430/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/22/20010222BIT00430/bit0001.pdf