Tydligare organisationsstruktur i Eurovip Group

Report this content

Eurovip Group AB (publ) bildar dotterbolagen Eurovip Telecom AB och Eurovip Solutions AB. I Eurovip Telecom samlas koncernens telekomverksamhet med bolag i Spanien, Storbritannien och Thailand. Eurovip Solutions omfattar utvecklingen av teknik för lojalitetsprogram m.m. med de svenska bolagen Eurovip AB, Eurovip Mobile Services AB och Card Value Scandinavia AB.

– Det är olikartade operativa verksamheter i olika utvecklingsfaser som ställer krav på helt skilda kompetenser. Med de nya bolagen blir den organisatoriska strukturen tydligare och då blir också ledarskapet tydligare, säger Eurovip Groups styrelseordförande Ray Pettersson.

Till VD i Eurovip Telecom AB har utsetts Bengt Strenge. Han var åren 2001–2006 VD för Namibias första mobiloperatör MTC, som under perioden växte från 120.000 till 560.000 abonnenter. Det senaste året har han varit rådgivare åt Portugal Telecom, som blev delägare i MTC 2006.

Bengt Strenge har tidigare varit vice VD i indiska JT Mobile Ltd med bl.a. ansvar för finansfrågor.

VD i Eurovip Solutions AB blir Rachid Lahyani, som sedan 2002 är VD för Eurovip AB. Han har en kandidatexamen i ekonomi med inriktning på företagsfinansiering. Han har tidigare arbetat med strategi-, finansierings- och fusionsfrågor för mindre och medelstora bolag.

De nya bolagen beräknas vara i verksamhet från årsskiftet.