Eurowind projekterar en av världens största vindkraftparker

Report this content

Eurowind projekterar en av världens största vindkraftparker Malmöföretaget Eurowind avser att bygga en av världens största vindkraftparker vid Kriegers flak i södra Östersjön. Parken ska bestå av cirka 200 vindkraftverk och leverera lika mycket elektricitet som den återstående Barsebäcksrektorn. - Vindkraftparken vid Kriegers flak uppfyller helt regeringens önskemål om större anläggningar, långt ifrån kusten och med så liten miljöpåverkan som möjligt, säger Göran Loman, projektledare på Eurowind. Eurowind inleder inom kort ett "tidigt samråd" med länsstyrelsen, Sjöfartsverket och Fiskeriverket samt Trelleborgs, Vellinge och Skurups kommuner. Kriegers flak ligger 3,5 mil söder om Trelleborg, mitt emellan Sverige och Tyskland. Parken planeras vara klar 2006-2007. Den kommer att ligga utanför den svenska territorialgränsen, men inom svensk ekonomisk zon. På den tyska delen av Kriegers flak projekterar ett tyskt företag en mindre vindkraftpark för elleverans till Tyskland. Den svenska vindkraftparken kommer att leverera cirka 4 TWh el per år, vilket motsvarar tre procent av Sveriges och en tredjedel av Skånes elförbrukning eller hela 40 procent av regeringens mål för vindkraftproduktion. - Kriegers flak kan ge ett väsentligt och miljövänligt bidrag till vår elförsörjning, säger Göran Loman. Produktion av lika mycket el i oljebaserade kraftverk kräver cirka 10.000 långtradare med släp för oljetransport och leder till utsläpp av mer än en miljon ton koldioxid. Vindkraftparken och dess kabelanslutning kommer att genomgå en omfattande tillståndsprövning, som särskilt kommer att fokusera på dess inverkan på fågelliv, sälar, tumlare, fladdermöss, fiske och sjöfart. För mer information, kontakta: Göran Loman, projektledare Eurowind, 0705 - 49 36 10, loman@eurowind.com Se www.eurowind.com Malmöbaserade Eurowind AB har sedan 1996 projekterat vindkraftverk i Sverige och utomlands. Via dotterbolaget Örestads Vindkraftpark AB projekteras en havsbaserad vindkraftpark vid Lillgrund i södra Öresund. Eurowind ägs av svenska investerare och, via Fred. Olsen Renewables AB, av de två norska börsbolagen Ganger Rolf ASA och Bonheur ASA. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/08/20020308BIT00150/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/08/20020308BIT00150/wkr0002.pdf