Årets byrå laddar för framtiden: Eventum antar ny strategisk plan och tillsätter extern styrelseordförande

I februari utsågs Eventum till Årets byrå inom Brand Experience (5 – 25 MSEK). Samtidigt antog styrelsen en ny offensiv strategisk plan som både ska ta byrån till nya marknader och bredda erbjudandet. Nu väljer ägarna att även tillsätta en extern styrelseordförande, Sofia Heidenberg, som tillträder vid bolagsstämman i juni.

- Eventum är kundernas favorit och genomför förstklassiga evenemang för mängder av välkända varumärken. Nu är det dags att ta nästa steg i byråns utveckling för att nå nya höjder och nya marknader. Därför väljer vi att ta in Sofia som extern styrelseordförande. Hon har mångårig erfarenhet från byråbyggande, att jobba internationellt och att bedriva styrelsearbete, säger Staffan Holm, ägare och avgående styrelseordförande.

Eventum är en av Sveriges ledande byråer inom livekommunikation. Tidigare i år utsågs Eventum till Årets byrå 2024 i kategorin Brand Experience (5 – 25 MSEK) i Sveriges största bransch- och kundstudie för kommunikationsbyråer utförd av Regi, baserat på omdömen från över 1700 kommunikationsköpare. Byrån är baserad i Stockholm men genomför uppdrag i hela Sverige och internationellt.

- Det ska bli oerhört spännande att få leda styrelsearbetet i Eventum framåt. Jag är väldigt imponerad av den utveckling av byrån som Marie och hela teamet genomfört. Jag har alltid haft stor respekt för betydelsen av livekommunikation och det fysiska mötet. För mig är events ett av de främsta sätten att bygga starka varumärken. Speciellt i dagens digitaliserade värld. Oavsett om det handlar om ett internt ledarmöte för ett börsbolag eller ett utarbetat koncept riktat mot konsument, säger Sofia Heidenberg, tillträdande styrelseordförande i Eventum AB.

För Eventum är alltid målet att skapa rätt värde för sina kunder.

- För oss är syftet med varje genomförande viktigast. De event vi producerar ska alltid skapa mervärde för kunden. Livekommunikation är ett verktyg som i allra högsta grad bidrar till kundens affärsnytta, säger Marie Karlsson, VD, Eventum.

Eventum omsatte drygt 80 MSEK år 2023 och redovisade en vinstmarginal om 20 procent på byråarvodet. Eventum har 16 medarbetare.

Eventums styrelse består av, efter årets bolagsstämma, tillträdande styrelseordförande Sofia Heidenberg samt Staffan Holm och Petter Håkanson, bägge ägare av byrån. VD Marie Karlsson och CFO Lena Lindeberg är båda adjungerade i styrelsen.

Sofia Heidenberg är serieentreprenör i kommunikationsbranschen och en väl anlitad trusted advisor. Sedan tio år verksam i det egna bolaget Proud Communication AB parallellt med lång styrelseerfarenhet från näringsliv, akademi och ideell sektor.

För mer information vänligen kontakta:

Staffan Holm, ägare, 070-730 92 96
Sofia Heidenberg, tillträdande styrelseordförande, 0733-40 19 60