Eventum producerade Olympiafestivalen 2024 på uppdrag av SOK – tog svenskarna närmare de Olympiska hjältarna

Närmare guldet, närmare atleterna, närmare varandra. Under sommaren producerade Eventum Olympiafestivalen 2024 på uppdrag av Sveriges Olympiska Kommitté. Årets svenska OS-medaljörer togs emot och firades, barn och unga testade på olympiska grenar, tävlingarna livesändes på storbildsskärm, och SOKs partners fick en inspirerande arena där de kunde möta sin målgrupp. Under tre veckor kunde det svenska folket komma närmare spänningen i Paris.

Event och kommunikationsbyrån Eventum och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) inledde sitt samarbete under våren 2024 för att arrangera årets Olympiafestival tillsammans. För första gången skulle festivalen lyftas in på Westfield Mall of Scandinavia i Solna. Eventum arbetade fram konceptet “Närmare” som genomsyrade hela aktiveringen på plats samt all kommunikation under festivalen. Det här skulle bli SOKs sätt att föra svenska folket så nära OS man kan komma, utan att vara där. Närmare drömmen, närmare medaljerna och närmare känslorna.

Medaljfirandena, som ägde rum vid de svenska olympiernas hemkomst från Paris, blev en oförglömlig hyllning till de idrottare som återvände hem med både medaljer och nya världsrekord. På scenen välkomnades några av Sveriges mest framstående idrottsstjärnor till framträdandet av Liamoo med årets svenska OS-låt. Bland de firade medaljörerna fanns bl.a. Sarah Sjöström, som tog hem två guldmedaljer i simning, David Åhman och Jonatan Hellvig, som säkrade Sveriges första OS-guld i beachvolleyboll, Armand Duplantis, som med sitt världsrekord i höjdhopp skrev in sig i historieböckerna och tog OS-guld, samt Truls Möregårdh som tog hela världen med storm med sina två OS-silver i bordtennis.

- Olympiafestivalen 2024 var ett fantastiskt evenemang som skapade otroliga minnen och upplevelser, både för våra olympier och för alla tusentals människor som kom för att uppleva festivalen. Eventum har utmanat oss till att nå nya höjder, och de har varit ett otroligt stöd och bollplank genom hela produktionen. Vi är så nöjda med resultatet och vad vi har uppnått tillsammans, säger Johanna Hemming, marknads- och kommunikationschef på SOK.

För mer information, vänligen kontakta:
Marie Karlsson, VD, Eventum, 070-543 86 66