Eventum producerar Augustgalan för femte året i rad

Den 27 november går årets Augustgala av stapeln på Konserthuset i Stockholm. Priset som instiftades 1989 av Svenska Förläggareföreningen uppmärksammar den bästa nyutkomna svenska litteraturen och är ett viktigt inslag på den svenska litteraturscenen. Med fyra framgångsrika år bakom sig är Eventum stolta över det fortsatta förtroendet som producent av Augustgalan 2023.

Augustpriset är den svenska litteraturens mest prestigefyllda och uppmärksammade pris. Årets Augustgala kommer att ledas av skådespelerskan Lena Endre och hålls enligt tradition på Konserthuset i Stockholm den 27 november. På Augustgalan kommer samtliga 18 nominerade att presenteras med uppläsningar och kvällen bjuder på livemusik. Dessutom delas Svenska Förläggareföreningens Hederspris ut och kulturminister Parisa Liljestrand är på plats för att dela ut Lilla Augustpriset som är Sveriges största litterära pristävling för unga. Sedan 2019 är det Eventum som har det ärofyllda uppdraget att producera Augustgalan.

Vi är väldigt glada att för femte året i rad få jobba med Eventum på Augustgalan. Alltid professionella, noggranna och med känsla för varje moment i gästernas upplevelse, säger Mikaela Zabrodsky, vd på Svenska Förläggareföreningen.

Marie Karlsson, vd på Eventum fortsätter:

Vi är så stolta och glada över det fina arbete vi skapar tillsammans med Svenska Förläggareföreningen. Det är en stor ära att få förtroendet att återigen producera Augustgalan som är en sådan viktig del i den svenska kulturen.

Augustpriset delas ut i tre kategorier: Årets svenska skönlitterära bok, Årets svenska fackbok och Årets svenska barn- och ungdomsbok. De nominerade till årets priskategorier tillkännagavs 23 oktober på en presskonferens på Gamla Riksarkivet.

______________________________________

Kontakt:

Marie Karlsson, vd Eventum

marie.karlsson@eventum.se

Eventum är en kommunikations- och eventbyrå som med lång erfarenhet, passion, hög kreativitet och smidighet producerar stora och små, publika och interna, fysiska och digitala event. Med samlad erfarenhet från eventbranschen, TV, konserter, sportevenemang och strategisk marknadskommunikation vågar vi påstå att vi vet hur man verkligen berör.