Hållbarhet i fokus när Eventum och Håkanson United femfaldigt nomineras till Gyllene Hjulet 2022

Sponsrings- och Eventföreningen (SES) har utsett årets nominerade till Gyllene Hjulet 2022. Bland alla inskickade bidrag har systerbyåerna Eventum och Håkanson United tillsammans fått fem nomineringar i tre olika kategorier. Samtliga nomineringar har hållbarhet i fokus. Den 27 april tillkännages vinnarna under den årliga Gyllene Hjulet galan.

När nomineringarna till Gyllene Hjulet 2022 tillkännagavs var det med glädje och stolthet som Marie Karlsson, vd Eventum, mottog nyheten om att man tillsammans med Clear Channel nominerats till Årets B2B Event, samt till Årets Långsiktiga för Children’s Climate Prize tillsammans med Telge Energi och Håkanson United.

- Nomineringarna är ett fint kvitto på kvalitén och resultaten i våra hållbara event. Det är också kul att ett av våra nominerade bidrag sker i partnerskap med vår systerbyrå Håkanson United och belyser den starka allians vi är, säger Marie Karlsson, vd på Eventum.

Eventum utvecklade Children’s Climate Prize tillsammans med Telge Energi redan 2015. Sedan 2019 har Eventum och Håkanson United tillsammans drivit och utvecklat Children’s Climate Prize, vilket visar på det breda erbjudande inom event, kommunikation, PR och varumärkesstrategi som byråerna tillsammans står för.

- Långsiktighet är en väldigt viktig del i hur vi jobbar på både Håkanson United och på Eventum. Att bygga engagerande koncept som håller och bygger värde över tid är något vi tror starkt på, och det som driver både affärsnytta och samhällsnytta på ett hållbart sätt, säger Petter Håkanson, vd på Håkanson United.

Håkanson United är även nominerade i Årets Långsiktiga för Loka Heroes som man drivit tillsammans med Loka och Svenska Basketbollförbundet sedan 2016, samt för två olika initiativ tillsammans med Charlotte Kalla i Årets Individsponsring.

Nomineringar till Gyllene Hjulet 2022:

Årets B2B: Clear Channel - Beyond Reach

Eventum och Clear Channel Scandinavia

Hur får du nästan 600 av mediebranschens nyckelpersoner till ett event efter vår tids största pandemi? När Clear Channel behövde stärka sin positionering och nå ut med sitt hållbarhetsarbete för staden räckte inte ett digitalt möte. Detta nytänkande event hade lösningarna som låg helt rätt i tiden. Lokala producenter och unika partnerskap, marknadens senaste digitala lösningar i kombination med att underhållning i världsklass pumpades från scen. Resultat? Högst deltagarantal någonsin uppnåddes.

Årets Långsiktiga: Children’s Climate Prize

Telge Energi, Children’s Climate Foundation, Eventum och Håkanson United

Klimatförändringarna händer här och nu, och hållbara lösningar måste till snabbt. Runt om i världen finns det massa unga människor som dagligen kämpar för en friskare planet. Barnen är dock bara 25% av världens befolkning, men 100% av framtiden. Children’s Climate Prize vill därför stötta och uppmärksamma dessa barn, ge dem en röst och inspirera fler att agera. Genom stort internationellt PR-genomslag och finansiellt stöd ger vi barnen möjlighet att påverka sin egen framtid!

Årets Långsiktiga: Loka Heroes

Loka, Svenska Basketbollförbundet och Håkanson United

Ensamkommande flyktingar har fått utbildning, personer med intellektuella funktionsvariationer har börjat idrotta, nyanlända kvinnor har kommit ur isolering på flyktingförläggningar och barn i förorten har getts en hälsosam sysselsättning. Genom Loka Heroes har Loka & SBBF spridit hälsa där det behövs som mest. Engagemanget har varit fantastiskt i målgruppen, vi har kontinuerligt under 5 år fått stort nationellt PR-genomslag och nått ut brett med Lokas hållbarhetsarbete för hälsa och mångfald.

Årets individsponsring - Kalla Champs

Håkanson United och SCA

Hur kan ett av Sveriges största skogsföretag bidra i en av våra största utmaningar - psykisk ohälsa hos barn & unga? Jo, genom ett samarbete med Kalla och att mötas på den gemensamma arenan - skogen. Genom Kalla Champs fick ungdomslag chans att delta i en maxad tävlingshelg med Kalla, samtidigt som inspiration om skogens kraft och dess fördelarna för psykisk hälsa kommunicerades till hela Sverige med SCA och dess hållbarhetsarbete som naturlig avsändare - förstasida i DN blev krona på verket!

Årets individsponsring - Charlotte Kalla

Håkanson United, Kronans Apotek och Spotlight & IW Edition

Hållbarhet står högst upp på Kronans Apoteks agenda och de ville hitta ett nytt sätt att lyfta fram deras hållbarhetsarbete på. Lösningen blev deras mest hållbara produktlinje hittills med Charlotte Kalla som medproducent och Kallas varumärke för att skapa trovärdighet. Samarbetet är en succé med försäljning som överträffat alla mål, PR-aktiveringar med massivt genomslag över hela landet och kampanjer i SoMe som skapat engagemang för såväl Kronans som Kalla. En hållbar och högkvalitativ succé!

Marie Karlsson, vd Eventum

marie.karlsson@eventum.se

och

Petter Håkanson, vd Eventum

petter@hakanson-united.se

Eventum är en kommunikations- och eventbyrå som med lång erfarenhet, hög kreativitet och smidighet producerar stora och små, publika och interna, fysiska och digitala event. Med samlad erfarenhet från event, TV, konserter, sport och strategisk marknadskommunikation har vi stenkoll på hur man verkligen berör människor.

Om Håkanson United

Håkanson United är en byrå som drivs av ”Helping brands do well by doing good”. Helt enkelt för att det är en bra idé för både världen och för företag. Vi levererar bland annat: Strategi, konceptuella idéer, skräddarsydda partnerskap och aktivering med engagerande innehåll och fokus på PR, socialt och event. Vi är dessutom delägare i flertalet spännande aktörer inom sport, underhållning- och digitalt då vi tror på kraften i att jobba just United.

Citat

Nomineringarna är ett fint kvitto på kvalitén och resultaten i våra hållbara event. Det är också kul att ett av våra nominerade bidrag sker i partnerskap med vår systerbyrå Håkanson United och belyser den starka allians vi är.
Marie Karlsson, vd Eventum
Petter Håkanson, vd Håkanson United