Everest Poker avslöjar den nakna sanningen Schlagerstjärnorna vi vill spela klädpoker med

Report this content

Inför schlagerfinalen på lördag har nätpokersajten Everest Poker frågat över 1000 svenskar vilken schlagerstjärna de helst av allt vill spela klädpoker med. Populärast att ha vid pokerbordet är Linda Bengtzing och Charlotte Perelli, medan Frida och Bröderna Rongedal gärna får behålla kläderna på.

I undersökningen har 1063 personer (534 kvinnor och 529 män) tillfrågats vilken av årets schlagerartister de helst vill spela klädpoker med. Resultatet visar upp en del tydliga regionala skillnader och att de traditionella könsstereotyperna inte betyder särskilt mycket när det gäller vem man vill spela klädpoker med.

Robert Dahlström från Everest Poker kommenterar undersökningen:
– Vi vet sedan länge att svenskarna gillar schlager, klädchocker och poker, så vi tänkte att varför slår vi inte ihop de tre och frågar svenskarna vilken schlagerartist de helst vill spela klädpoker med? Jag tror stenhårt på att vår undersökning visar vem som vinner på lördag, så till Linda Bengtzing vill jag bara säga: ’Satsa allt och Go Melodifestiv-All In!’

Kvinnliga artister
Med 22 procent av rösterna är Linda Bengtzing med god marginal den artist som flest svenskar vill spela klädpoker med. Det är nästan dubbelt så många röster som Charlotte Perelli som tar listans andra plats med 14 procent av rösterna. Intressant nog är Perelli populärare bland kvinnorna än bland männen; 15 procent av kvinnorna har valt henne men bara 13 procent av männen. På en hedrande tredje plats kommer Sanna Nielsen, 13 procent vill utmana henne i klädpoker.

Om undersökningen:
1063 personer spridda geografiskt i landet fick frågan om vilken schlagerartist de helst vill spela klädpoker med. Undersökningen genomfördes genom en webbaserad enkät under vecka 10 av undersökningsföretaget Cint på uppdrag av Everest Poker. Urvalet av schlagerartister gjordes inför ”Andra chansen”- 8 mars.

För hela undersökningen och mer information kontakta:
Charlotta Wennerström
Tel: 08-50 58 10 04, E-mail: charlotta.w@anpr.se

Manliga artister
Utslagne Andreas Johnsson får 7 procent av rösterna och är därmed populärast av samtliga manliga artister. Av de som gått vidare till finalen på lördag delar Christer ”I love Europe” Sjögren och Nordman förstaplatsen, med vardera fyra procent av rösterna. Christer Sjögren har ett anmärkningsvärt starkt stöd i mellersta Norrland där hela 21 procent valt honom, medan motsvarande siffra för Stockholm endast är 2 procent.

Övriga siffror
Den enskilt högsta regionala siffran för någon artist är Linda Bengtzing, som i Småland (inkl Öland och Gotland) får hela 34 procent av rösterna. De två skrällarna från ”Andra Chansen” är inga favoritmotståndare vid pokerbordet; Sibel och Nordman får bara 4 procent.

Statistik – Schlagerartisterna svenskarna helst vill spela klädpoker med

1) Linda Bengtzing 22 %
2) Charlotte Perelli 14 %
3) Sanna Nielsen 13 %