Delårsrapport jan-mars 2017

Sammanfattning januari–mars 2017

Nettoomsättning: 22,1 mkr (9,9 mkr), tillväxt: 123%

Rörelseresultat, EBITDA: 0,5 mkr (-0,1 mkr)

(jämförelsetal inom parantes avser motsvarande period föregående år)

Väsentliga händelser under det första kvartalet och efter periodens slut

• Everysport lanserar ny affiliatesajt inom hockey som heter Itshockey.com.
  • Everysport ingår samarbetsavtal med NHL (National Hockey League). Samarbetet innebär stora förbättringar av Everysports sajt Eliteprospects samt förstärker varumärkets legitimitet mot den stora hockeypubliken i Nordamerika.
  • Everysports ledning förstärks genom rekrytering av ny försäljningschef för vår media & annonsaffär
  • Ny styrelsesammansättning föreslås i Everysport Media Group.

Läs mer om senaste nytt på http://www.esmg.se.

VD-ord

Bästa aktieägare!

I enlighet med vår strategi  så ser vi nu en kraftig tillväxt i Everysport Media Group. Tillväxten på över 100% sker samtidigt som vi under det första kvartalet uppnår ett positivt rörelseresultat (EBITDA)  om 0,5 mkr.

Under 2016 genomfördes flera strategiska förvärv och inledningen av 2017 har till stor del präglats av att vi arbetat intensivt med att integrera de nya verksamheterna i koncernen. Vi har stärkt teamet och bland annat rekryterat en ny försäljningschef till koncernen. Vår trafik om två miljoner unika besökare per vecka är centralt för vår fortsatta utveckling och basen i vår strategi, som i stora drag handlar om att kapitalisera på vår plattform, börjar ta form.

Utöver de nyligen förvärvade verksamheterna har vi under kvartalet även fortsatt med vår satsning inom affiliate. Bland annat genom lansering av en ny affiliatesajt med inriktning mot ishockey, Itshockey.com. Vår tro är att denna sajt kommer att komplettera vår redan etablerade affiliatesajt som vi har inom fotboll, Speltipster.se, samt den affiliatesatsning som vi gör på våra befintliga sajter Svenskafans.com, Fotbolldirekt.se, Hockeysverige.se och Eliteprospects.com.

Under perioden presenterade Lotteriinspektionen sin utredning kring hur den svenska spelmarknaden kommer att utvecklas framöver. För Everysport som har kunder inom hela spelsektorn, från spelare till spelbolag så öppnas nu många spännande möjligheter i den utveckling av marknaden som kommer att ske under det närmaste året.

Sammanfattningsvis har det första kvartalet dels inneburit att vi har fokuserat på att genomföra flera parallella, operationella förbättringsåtgärder som vi redan nu ser effekten av samtidigt som vi fortsätter att utveckla verksamheten för ökad tillväxt. Vi jobbar långsiktigt med utveckling och integration av alla våra verksamheter och vi siktar fortsatt högt i den spännande resa vi nu har framför oss.

Gustaf Karling

Everysport Media Group

TRAVEAS OMSÄTTNING, RESULTAT OCH FINANSIELLA STÄLLNING UNDER JAN-MARS 2017

Nettoomsättning

Nettoomsättningen ökade under perioden med 123%, till 22,1 mkr (9,9 mkr).

Rörelseresultat

EBITDA resultatet blev 0,5 mkr (-0,1 mkr), EBIT –3,1 mkr (-1,2 mkr). EBIT resultatet påverkas av avskrivningar som Everysport gör framförallt på goodwill om 2,8 mkr, avskrivningar i Everysport om 0,6 mkr samt avskrivningar av utvecklingsprojek i koncernen om 0,2 mkr.

Eget kapital och soliditet

Vid utgången av perioden har Everysport Media Group ett eget kapital om 36 mkr och en soliditet om 48 %.

Finansiell ställning

Likviditet vid periodens utgång var 4,9 mkr. Vid utgången av kvartal fyra 2016 uppgick likvida medel till 2,3 mkr.

Marknadsutsikter

Se under VD-ord.

Aktien och aktieägare

Per avstämningsdagen den 31 mars 2017 var 112 580 948 aktier utgivna. Samtliga aktier har lika rätt till bolagets vinst och tillgångar. Efter första kvartalets utgång har Everysport Media Group AB  1080 aktieägare.

Antal anställda uppgick vid periodens slut (31 mars) till 49 personer.

Redovisningsprinciper

Denna bokslutskommuniké är upprättat i enlighet med BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3-regelverket).

Granskning av revisor

Denna delårsrapport har inte granskats av Everysport Media Groups revisor.

Kommande rapporttillfällen

Delårsrapport april-juni, 24 augusti, 2017

Delårsrapport juli-sept, 26 oktober 2017

Boklsutskommunike 2017, 22 februari 2017

För ytterligare information kontakta:

Gustaf Karling
Verkställande Direktör

E-post: gustaf@esmg.se

Everysport Media Group är ett sportmedia och sportteknologiskt bolag. Everysport Media Group äger och driver ett flertal av de främsta digitala sport- och speltipssajterna inom fotboll, ishockey, golf, tennis och trav med varumärken som Svenskafans.com, Fotbolldirekt.se, Hockeysverige.se, Travtjänsten, Sporttjänsten, Eliteprospects.com, Golfing.se m fl. Via vårt affärsområde Mediaservices samlar vi in och förmedlar sportdata till de flesta medier i Sverige.

Taggar: