Delårsrapport januari - mars 2021 Everysport Media Group AB (publ.)

Förvärv och stark underliggande utveckling lägger grund för fortsatt tillväxt

Sammanfattning första kvartalet 2021:

• Nettoomsättning*: 25,5 mkr (20,8 mkr) − vilket motsvarar en ökning om 23%
  • Rörelseresultat (EBITDA): 1,6 mkr (0,8 mkr)
  • Resultat efter skatt: 0,5 mkr (−0,4 mkr)
  • Resultat per aktie: 0,12 kr (0,01 kr)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten: 1,9 mkr (1,6 mkr)

*Inklusive förvärv av Trav of Galoppnytt och Hesteportalen som bidrog med 1,7 mkr sedan tillträdet 1 mars

VD, Hannes Andersson, har ordet:

Inledningen av året har varit mycket händelserik för Everysport Media Group (ESMG) och har framför allt präglats av spännande strategiska förvärv. Den 1 mars tillträdde vi de två norska förvärvade bolagen Trav og Galoppnytt och Hesteportalen och under mars signerade vi även ett avtal om ett större förvärv bestående av 50% av aktierna i Every Padel (fd Klövern Padel). Dessa viktiga strategiska initiativ kombinerat med en stark utveckling av den underliggande affären under det första kvartalet gör att gruppens position stärkts avsevärt jämfört med för ett år sedan.

När pandemin kommit i både en andra och en tredje våg har restriktioner drabbat idrottsvärlden. Även om de flesta professionella ligor kunnat fortsätta arrangeras så har bredd- och ungdomsidrotten i de flesta länder fortsatt att drabbas. Trots det levererade ESMG ett rekordkvartal med 23% i tillväxt mot samma period föregående år. Omsättningen i det första kvartalet om 25,5 mkr (20,8 mkr) är den högsta som uppmätts under ett kvartal i koncernens historia.

Vår tillväxtstrategi har gett resultat samtidigt som vi fortsatt fokuserat på att nå våra lönsamhetsmål. EBITDA-resultatet om 1,6 mkr (0,8 mkr) är primärt drivet av tillväxt i B2C-området, där marginalen är högre. B2C-segmentet växte med 44% i jämförelse med samma period förra året och med 15% i jämförelse med det fjärde kvartalet 2020. Totalt stod segmentet för 38% av koncernens totala omsättning under kvartalet och ökningen är i linje med gruppens strategi. Den produkt som fortsatt står ut inom segmentet är Eliteprospects, där antalet prenumeranter nu passerat 9 000 st.Trav og Galoppnytt AS och Hesteportalen AS i Norge bidrog med en omsättning om 1,7 mkr sedan tillträdet 1 mars och med ett resultat nära noll. Från och med april förväntar vi oss tydliga förbättringar av resultat i Norge drivet av det nyligen signerade ramavtalet kring content med Norsk Rikstoto. Båda bolagens resultat går enligt plan och vi känner att integrationen av de nya verksamheterna till fullo går enligt förväntan.

Förvärvet av 50% av aktierna i Every Padel genomfördes i slutet av mars, där vi tillträdde 1 april. Verksamheten har under året utvecklats mycket bra och bolaget står väl positionerat för en fortsatt tillväxtresa både i Sverige och internationellt. I bolaget finns en synnerligen lönsam B2C-affär med över 30 000 aktiva kunder som konsumerar bokning av speltider, utrustning, events, resor och mer. ESMG är nu på ett bra sätt exponerad inom en av de snabbast växande sporterna i världen och är där en av de största aktörerna. Ett bra exempel på ett spännande initiativ inom Every Padel är det nyligen offentliggjorda samarbetet med den 16-faldige världsettan, Fernando ”Bela” Belasteguín, kring en rad gemensamma projekt. Blanda annat blir ”Bela” ambassadör för Every Padel globalt, ett gemensamt Bela Padelcenter öppnas i Sverige, och Bela Concept blir en naturlig del av alla Every Padels anläggningar och produkter.

Framåtblickande uttalande

Vårt starka fokus på innovation, drivet av kompetent personal, är en viktig drivkraft för lönsam tillväxt varför vi kommer att fortsätta investera i både utveckling och marknadsföring. Även om vi inte tagit oss ur pågående pandemi och kunnat återgå till det normala, är gruppens bedömning att strategin och den framåtlutade investeringstakten gör att man förblir väl positionerad för att leverera långsiktigt aktieägarvärde. Även under snabbt förändrade marknadsförhållanden. Från och med det andra kvartalet kommer gruppen att fullt ut ha konsoliderat in de nyligen förvärvade verksamheterna Trav og Galoppnytt, Hesteportalen samt Every Padel. Gruppens tillväxt, inklusive de förvärvade bolagen, förväntas öka kraftigt i både omsättning och resultat på kvartalsbasis och helårsbasis under 2021 jämfört med 2020. I övrigt lämnas ingen prognos.

Väsentliga händelser under det första kvartalet och efter periodens slut

Everysport Media Group har under rapportperioden kommunicerat att koncernen har tillträtt förvärvet av det norska bolaget Trav- og Galopp-Nytt AS vilket är Norges största medie kring trav- och galoppsport. I förvärvet ingår även Hesteportalen AS. I januari signerades även ett mångårigt ramavtal kring innehållsproduktion med Norsk Rikstoto.

Den 25 mars meddelade bolaget att man ingått avtal om att förvärva 50% av aktierna i Klövern Padel AB. Övriga 50% av bolaget ägs av fastighetsbolaget Klövern vars ägande förblir oförändrat. Tillsammans har ägarna lanserat en gemensam strategi för fortsatt expansion samtidigt som ett namnbyte på Klövern Padel till Every Padel genomförts. ESMG tillträdde förvärvet den 1 april.

På extra bolagsstämma den 17 mars 2021 togs beslut om en riktad emission av aktier till VD, som fulltecknades, samt teckningsoptioner till VD samt anställda. Detaljer kring detta går att finna i stycke om ”Aktien och aktieägare” nedan.Efter periodens slut, den 7 april, meddelades att bolaget lanserat två nya hockeysajter inom det redaktionella konceptet EP Rinkside, riktade till publiken i Tyskland och Finland.Den 24 april meddelades valberedningens förslag till årsstämman, vilken hålls den 24 maj. Valberedningen föreslår nyval av Mernosh Saatchi som ny styrelseledamot. Styrelseledamöterna Charlotte Gustafsson och Göran af Klercker avböjer omval.

Omsättning, resultat och finansiell ställning under kvartalet

Nettoomsättning

Nettoomsättningen för det första kvartalet uppgick till 25,5mkr (20,8mkr). En ökning med 22,8 % jämfört med samma kvartal föregående år.

Utbrottet av Covid-19 fick en betydande påverkan på omsättningen under den senare delen av samma kvartal föregående år. Vi ser en ökning av intäkterna kopplat till att sportevenemang återupptagits under den senare delen av 2020, en ökad efterfrågan av koncernen B2C-produkter, samt att annonsmarknaden återhämtat sig successivt. Förvärvet av Trav- och Galopp Nytt står för 1,7 mkr av omsättningsökningen jämfört med samma kvartal föregående år.

B2B

Covid-19 pandemin har överlag haft en negativ påverkan på omsättningen inom B2B-segmentet. Inom detta segment är det främst annonsaffären som drabbats då efterfrågan på annonser minskat när bolagskunder dragit ner på sina marknadsföringskampanjer. Under första kvartalet 2021 har annonsmarknaden börjat återhämta sig vilket också återspeglas på de övriga intäktsområden inom segmentet. En tillväxt på 13% inom B2B-segmentet uppnåddes jämfört med samma kvartal föregående år. Av tillväxten står det nyförvärvade bolaget Trav- och Galopp Nytt för 0,4 mkr.

B2C

Det sker en fortsatt stark tillväxt inom B2C-segmentet och vi såg en ökning av omsättningen om 44% jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Ökningen av omsättningen är resultatet av ett långsiktigt arbete med att hitta nya intäkter i form av prenumerationsintäkter, styck-köpsintäkter och andra intäkter kopplade direkt mot konsumenter. Prenumerationsintäkter ökar med 58% jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Av tillväxten står det nyförvärvade bolaget Trav- och Galopp Nytt för 1,3 mkr. Förflyttningen av intäkter från B2B- till B2C-segmentet är viktigt ur ett strategiskt långsiktigt perspektiv då de är mer stabila över tid och har en bättre marginal.

EBITDA och EBIT

EBITDA för det första kvartalet uppgick till 1,6mkr (0,8mkr). En ökning med 100 % jämfört med samma kvartal föregående år.

Ökningen av EBITDA-resultatet jämfört med samma kvartal föregående år är kopplat till den återhämtning och tillväxt av intäkterna vi sett den senaste tiden, som framförallt är hänförligt till B2C- segmentet. Personalkostnaderna har ökat, då de är en del av vår investeringsstrategi samt är kopplade till den intensiva period av sportevenemang som nu inleds. En ökning i övriga externa kostnader går att härleda till kostnader i samband med genomförande av tidigare nämnda förvärv.

EBIT för det första kvartalet uppgick till 0,3mkr (−0,1mkr). En ökning med 308 % jämfört med samma kvartal föregående år.

EBIT under första kvartalet 2021 påverkas av av- och nedskrivningar med -1,3 mkr (-0,9 mkr). Ökningen av av- och nedskrivningar är kopplat till de investeringar som gjordes under föregående år.

Aktiverat arbete för egen räkning under det första kvartalet uppgick till 0,0 mkr (0,9 mkr).

Finansiell ställning, likviditet, eget kapital och soliditet

Vid utgången av perioden har Everysport Media Group AB (publ.) ett eget kapital om 22,6 mkr (21,9 mkr) och en soliditet om 32 % ( 41 %).

Likvida medel vid periodens utgång var 5,2 (1,9).
Utöver likvida medel har bolaget tillgång till ytterligare bankfacilitet som stärker den finansiella ställningen

Aktien och aktieägare

Per avstämningsdagen den 31 mars 2021 var 4 542 496 aktier utgivna. Samtliga aktier har lika rätt till bolagets vinst och tillgångar.
I enlighet med beslut på extra bolagsstämman den 17 mars 2021 så har Everysports VD Hannes Andersson tecknat sig för 90 850 A-aktier, vilket är det maximala antalet aktier enligt stämmans beslut, till en teckningskurs om 17,27 kronor per aktie. Antalet aktier i Bolaget efter emissionen och registrering hos Bolagsverket kommer att uppgå till 4 633 346 A-aktier och antalet röster till 46 333 460.Vid kvartalets utgång har Everysport Media Group AB (publ.) 1208 (766) aktieägare.

Personal

Antal anställda i tid motsvarande heltidsanställningar uppgick under perioden till 89 (68) stycken.

Redovisningsprinciper

Denna delårsrapport omfattar det svenska moderföretaget Everysport Media Group AB (publ), organisationsnummer 556739-8143, och dess dotterföretag. Koncernens huvudsakliga verksamheter delas in i Content och Media. Inom content är koncernen en ledande leverantör av resultatdata, speltips och sportnyheter. Inom Media har koncernen de digitala siterna bl.a. SvenskaFans, EliteProspects, FotbollDirekt, HockeySverige, Travtjänsten och Sporttjänsten vilka fungerar som motorer för de produkter som koncernen erbjuder. Moderföretaget är ett aktieföretag registrerat i och med säte i Stockholm, Sverige. Adressen till huvudkontoret är Gamla Brogatan 11, 111 20 Stockholm.

Delårsrapporten för koncernen har upprättats i enlighet med International Reporting Standards (IFRS) såsom de har antagits av EU. Delårsrapporten följer IAS 34 Delårsrapportering samt tillämpliga delar i årsredovisningslagen (1995:1554) (ÅRL) och RFR 1.

Delårsrapporten avseende moderföretaget har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och av Rådet för finansiell rapportering utgivna RFR 2 Redovisning för juridiska personer.

Granskning av revisor

Denna delårsrapport har inte granskats av Everysport Media Groups (publ.) revisor. Kommande rapporttillfällenDelårsrapporten för perioden april - juni 2021 kommer att publiceras den 19 augusti 2021. Everysport Media Groups finansiella rapporter publiceras på bolagets webbplats www.esmg.se

Halvårsrapport 2021:                        19 augusti 2021
Delårsrapport juli - sept 2021:          28 oktober 2021