EliteProspects inleder 2020 med rekordvecka

Everysport Media Group AB (publ.) (ESMG) meddelar idag att EliteProspects.com inledde året med en rekordvecka i form av trafik. Totalt hade sajten nära 1.3 miljoner unika besökare under den första veckan för året, vilket är högre än vad någonsin uppmätts för sajten. – Eliteprospects tillväxt fortsätter att imponera och är ett resultat av den höga aktivitetsnivå som varit och utveckling som skett för att lyfta plattformen till nästa nivå, säger ESMGs VD Hannes Andersson.

Eliteprospects är en av världens största hockeysajter. Sedan den grundades i Sverige 1999, har sajten vuxit till att bli en encyklopedi för hockeyfans från hela världen. Under de senaste tre åren har trafiken vuxit exponentiellt, där exempelvis trafiken i Nordamerika ökat med mer än 100% under perioden. Den nyligen avslutade junior-VM-turneringen bidrog till att sajten nu uppmätte ett nytt trafikrekord, som slog det tidigare rekordet om 1.1 miljoner unika besökare under en vecka som sattes i samband med NHL Draften i juni 2019.

Sedan 2016 har den genomsnittliga trafiken på sajten under en vecka tredubblats. EliteProspects.com har breddat sin profil under perioden och används nu av både hockeyfans, aktiva utövare såväl som professionella inom hockeybranschen. Utöver det har content- och datasamarbeten utvecklats med National Hockey League (NHL) och nya B2B-samarbeten med större hockeyklubbar och mediahus världen över.

– Det här besöksrekordet avslutar ännu ett framgångsrikt år för EliteProspects. Det är också en uppmuntrande start på 2020, som kommer bli ett revolutionerande år för sajten när vi lanserar en rad nya tjänster och nytt unikt innehåll, säger Peter Sibner som är ansvarig för ESMGs Nordamerikanska bolag och produktchef för EliteProspects.

Under 2018 lanserade EliteProspects en unik Premium- och prenumerationstjänst för hockeyfans, personer inom media, hockeylag och aktiva spelare. 2020 blir året då en rad nya funktioner lanseras som är riktade till aktiva spelare och coacher som ska kunna kontrollera sina profiler, söka jobb och få hjälp med sin karriär.

Hannes Andersson, VD Everysport Media Group AB, tel: +46 70 736  56 25
hannes.andersson@esmg.se

Peter Sibner, President of ESMG North America / EliteProspects, tel: +1 941 210 1900, e-mail: peter.sibner@eliteprospects.com

Everysport Media Group (publ) är en svensk mediakoncern djupt rotad inom sport och spel. Vår strategi utgår från två huvudkomponenter: Content och Media. Inom Content är ESMG en ledande leverantör av resultatdata, speltips och sportnyheter. Kunder är allt från ledande spelbolag världen över, till svenska mediahus, idrottsförbund och slutkonsumenter. Två miljoner besökare interagerar varje vecka med ESMGs produktportfölj inom Media. Ledande digitala sajter som SvenskaFans, EliteProspects, FotbollDirekt, HockeySverige, InnebandyMagazinet, Everysport, Travtjänsten, Sporttjänsten med flera ryms inom detta produktområde.