EVIA erhåller EPD på betongfri grundläggning i Koljern-teknik

EVIA erhåller EPD på “Koljern-grunden”, ett  ETA-godkänt system med 20 års historik för betongfri platta-på-mark.

I en byggnad med trästomme är oftast grunden den största källan till CO2-utsläpp. EVIAs grundlösning svarar till detta behov och skall hjälpa branschen att ligga i linje med de strängare klimatmål som kräver lägre klimatbelastning och lägre resursanvändning.

“Sett till hela livscykeln (A1-C) är Koljern-tekniken idag förmodligen det mest beprövade systemet med lägst klimatpåverkan för platta-på-mark, som samtidigt lever upp till tuffa byggnormer och energikrav”

- Säger Henning Eliasson, VD och medgrundare av EVIA

EVIAs husgrund, även kallad “Koljern-grunden”, är en typgodkänd teknik som bygger på prefabricerade element av cellglasisolering från Foamglas. Koljern-tekniken är nu beprövad i fält under 20 års tid i många olika typer av projekt och ger därmed en samlad erfarenhet och kunskap om hur man effektivt och tryggt grundlägger med cellglasisolering utan betong.

Systemet förvärvades av EVIA år 2020 av dåvarande ägaren Foamglas Nordic. Sedan dess har EVIA utvecklat systemet och gjort optimeringar med målet att öka prestanda och få ner klimatavtrycket ytterligare. Istället för att enbart förlita sig på miljödata och EPD-dokument från ingående material har EVIA nu utvecklat en egen EPD som kan användas för att snabbt projektera en husgrund som lämpar sig till de flesta byggnaderna med platta-på-mark exempelvis småhus & villor, radhus samt samhällsbyggnader som tex gruppboenden och skolor.

Cirkulärt byggande

EVIAs system för grundläggning är cirkulärt i både material och design med full
demonterbarhet och tack vare att inga komponenter är brännbara så kan man garantera att klimatavtrycket inte blir högre någon gång under senare delen av livscykeln. Syftet med systemet är flera men framförallt att förlänga funktion och livslängd på grundkonstruktionen och samtidigt minska klimatpåverkan. Genom att använda material som varken försämras över tid eller angrips av skadedjur kan man således möjliggöra återanvändning av hela eller delar av grunden i framtiden, och i värsta fall går material till återvinning.

Framtidsutsikter

Merparten av CO2-avtrycket som Koljern-tekniken ger kommer från energi, och inte från fossila byggmaterial. För att sänka klimatpåverkan ytterligare krävs det att leverantörer av ingående material ställer om sin energianvändning. I dagsläget finns en 5-års plan som innehåller produktionsutveckling med vilket energianvändning optimeras och energikälla kommer att bytas ut hos leverantörer. EVIA ser därför med tillförsikt på möjligheterna att nuvarande CO2-utsläpp för Koljern-grunden kan minskas med ytterligare 60-80% under samma period.

EVIA Grund (Koljern-teknik) - Monteringsanvisning

Denna filmsekvens visar principerna vid montage av EVIAs grundsystem i Koljern-teknik. Grunden till huset i videon är på ca 110m2.

Om EVIA

EVIA skapar långsiktiga och sunda hem genom att levera hus och delar till hus. Vi drivs av visionen att ett hus förblir ett tryggt hem som tar hand om dig i generationer, och inte tvärtom. EVIA existerar för att utveckla och leverera helhetslösningar för de mest hållbara husen. Vi anser att varje material har sin funktion och plats och med ett holistiskt perspektiv kan man skapa hem som skapar nya normer och överpresterar i alla kategorier under lång tid. Vi lyckas med detta genom att definiera egna högt ställda krav. www.evia.se

Evia AB
E-postadress: info@evia.se