EVIA levererar betongfri Koljern-grund till Umeå kommun

Ett gruppboende med BYA om ca 500m2 skall uppföras i Umeå med byggstart under hösten. Med en trästomme och Koljern-grund kan kommunen minska klimatavtrycket väsentligt mot konventionella metoder.

EVIA har valts ut som leverantör av grundkonstruktion till byggnationen av ett nytt LSS-boende i Umeå. Beställaren har i detta projekt, i led med kommunens klimatmål, beslutat att sänka klimatpåverkan från byggnaden under hela livslängden och därmed fokuserat på mer hållbara materialval med lägre klimatpåverkan.

Projektet
Koljern används allt oftare som grundkonstruktion av kommuner i och med striktare krav på minskad klimatbelastning från nybyggnation. Koljern-grunden lämpar sig mycket väl till samhällsfastigheter med trästomme, så som skolor, förskolor, gruppboende och liknande.

I detta projekt medverkar följande aktörer;

- Arkitekt: Arkinova,
- Konstruktör: WSP,
- Markprojektör & Fuktsakkunnig: Tyréns
- Akustik- och bullerkonsult: Structor

- Entreprenör; VNB Byggproduktion

Lägre Klimatbelastning & Cirkulärt byggande
Koljern är namnet på en teknik att konstruera isolerande och bärande byggdelar av Foamglas, ett isoleringsmaterial gjort på återvunnet glas. Koljern-grundens syfte är att skydda huset länge mot fukt och skadedjur, samt möjliggöra ett cirkulärt byggande med lägre miljö- och klimatpåverkan.

De största delarna i en byggnad; stomme och grund, står för största delen av miljöpåverkan och CO2-utsläpp. Därför är det på dessa byggdelar den största besparingen kan göras.

En betongfri Koljerngrund kan ha 50% - 70% lägre utsläpp av CO2
under byggnadens livslängd jämfört med traditionell cellplast/betonggrund. Koljern-grunden är cirkulär i sitt kretslopp då den är konstruerad av återvunnet glas och är helt demonterings- och återanvändsbar.

Montering av Koljerngrund

Denna filmsekvens visar principerna vid montage av EVIAs grundsystem i Koljern-teknik. Grunden till huset i videon är på ca 110m2.

Se monteringsfilmen

EPD på Koljerngrund

Läs EPD dokumentet

Evia AB
Varlabergsvägen 29
434 39 Kungsbacka

E-postadress: info@evia.se
Växel: 0300 - 606 80 (08:00 - 17:00)

EVIA levererar material och byggsystem till allt från småhus till samhällsfastigheter. Vi har egen tillverkning av prefabricerade element till grunder, väggar och tak. EVIA utvecklar lösningar för att skapa byggnader som är hälsosamma att vistas i och bättre för vår planet.