Nyhetsbrev - Koljern lanserar Youtube-kanal

På gården Rikkenstorp i Finnskogarna byggs ett hus med virke från den egna marken

Våra kunder förändrar branschen
Vi startar året med nytt videomaterial till vår Youtube-kanal. Vår ambition är att besöka våra kunder och lära oss mer om varje unikt projekt och sprida inspiration inom hållbart byggande. Vi får träffa personerna bakom varje projekt och får höra om deras vision och mål samt hur de tänker för att bygga bättre hus. Håll till godo och prenumerera gärna på vår kanal.

Familjen Holmdahl på Rikkenstorp
Joel bygger egenhändigt ett nytt hus på den 400 år gamla gården i Finnskogarna. Det nya huset skall med samma kriterier stå i generationer, byggas miljövänligt och hålla högsta standard. https://youtu.be/_4abO0a3bAE

Anja & Filippa Pärson Rådin
Strax utanför Umeå, alldeles vid havet, växer en hållbar husdröm fram. Anja & Filippa har önskemål om ett hus som smälter in i omgivningen, inte kompromissar med komfort och lyx men samtidigt tar ett rejält kliv mot ett sunt och hållbart sätt att bygga. Följ även deras husprojekt på deras egna Youtube-kanal.

Koljern Nordic besöker Anja och Filippas hållbara drömhus: https://youtu.be/7TvD0tEtLfg

En titt bakom kulisserna i Varberg
På vår fabrik tillverkas Koljern-byggelement av Foamglas med syftet att ersätta isolerade betongstrukturer, t.ex husgrunder, källarväggar och terrass-bjälklag. https://youtu.be/uVKWoyQ2COA

Tillbakablick
Familjen Scott lever sedan 10 år Off-grid. Förutom att inte ansluta huset till elnätet valde man även att bygga med extremt tåliga material som kommer hålla huset välisolerat under all överskådlig framtid, nämligen i Foamglas och Koljern-teknik. När huset byggdes planerades husets funktioner noggrant med avseende på energikällor, uppvärmning och smart styrning. Familjen, som är väldigt teknikintresserad, ville skapa ett hem som inte var beroende av en extern energiinfrastruktur och som på sikt får riktigt låg underhållskostnad. Lyssna in på live-sändningen på Instagram där frågor och svar om huset togs upp.

We Don't Have Time besöker utbyggnad, mitt i Stockholm
Strax innan Jul så påbörjades projektet att bygga ut ett hus, mitt i Stockholm. Vi får se delar av grundläggningen, som på endast ett par timmar genomfördes, och möjliggjorde att stommen kunde resas direkt efter. Ingmar Rentzhog, VD och grundare av WeDontHaveTime var på plats och intervjuar oss.Besök gärna WeDontHaveTime och ta del av världens största nätverk för klimatarbete.https://youtu.be/79EpFrjO4bY

Taggar: