Välkommen till visning av Villa Hällebol på Orust

Villa Hällebol består av noga utvalda material och lösningar från EVIA som samspelar för att skapa ett trivsamt och hållbart hem. Denna sista visning av Villa Hällebol är till för dig som är intresserad av hur man i praktiken kan implementera hållbara byggnadslösningar.

Villa Hällebol

Huset är ritat av konstnären Lars Sestervik och är beläget vid en skogsdunge på en höjd utanför Henån, Orust. Huset har en boyta på ca 100m2 och bjuder på en öppen planlösning med högt i tak.

Byggherren har länge varit intresserad av finsnickeri, båtbyggeri och naturliga material som trä och önskade skapa ett hem som känns gediget, robust och hållbart. Efter att ha intresserat sig för industrihampans potential och möjligheterna med hampakalk började en idé växa fram tillsammans med EVIA. Villa Hällebol är resultatet och består av noga utvalda material och lösningar som samspelar.

Passa på att medverka på sista husvisningen

Hur ett hem upplevs och fångar våra sinnen är viktiga parametrar som kan åstadkommas på olika sätt, men aldrig går att beskriva fullt ut i text. Därför vill vi erbjuda möjligheten att kontinuerligt besöka våra projekt på olika orter för att få en bättre inblick och upplevelse.

Denna sista visning av Villa Hällebol är till för dig som är intresserad av hur man i praktiken kan implementera hållbara byggnadslösningar. EVIA arbetar efter devisen att nya byggnader och hem skall konstrueras för lång livslängd, hälsosamma och miljövänliga material för god inomhusmiljö, som samtidigt kan återbrukas och återvinnas.

Husets unika lösningar

Huset är till stor del prefabricerat för att hålla god kvalitetskontroll och möjliggöra ett snabbt montage.

Vägg: EVIA Biostone - Hampakalk med bärande trästomme

Grund: EVIA Grund - Betongfri platta på mark av Foamglas i Koljern-teknik

Tak: Diffusionsöppen och energieffektiv lösning med isolerande träfiberskivor istället för råspont. Cellulosa mellan reglar.

Fasad och taktäckning: Träpanel och plåttak

Ytskikt: Lerputs i vardagsrum, varvat med träpanel och exponerad hampakalk i arbetsrum

Värme och ventilation: Bergvärme och Termitventilation. Golvvärme under trägolv.

Läs mer på: https://www.evia.se/projekt/orust

Datum & Anmälan

OBS, detta är sista chansen att besöka Villa Hällebol.

4 September 10-11.30 eller 13-14.30

18 September

Via länk anmäl ditt sällskap senast fredag 29 aug

*Adress skickas ut till föranmälda i god tid innan visningen.

Husresning med EVIA Biostone

Grundläggning med Koljern-teknik

Lerputsade ytterväggar

Evia AB
Varlabergsvägen 29
434 39 Kungsbacka

E-postadress: info@evia.se
Växel: 0300 - 606 80 (08:00 - 17:00)

EVIA levererar material och byggsystem till allt från småhus till samhällsfastigheter. Vi har egen tillverkning av prefabricerade element till grunder, väggar och tak. EVIA utvecklar lösningar för att skapa byggnader som är hälsosamma att vistas i och bättre för vår planet.