• Evidens/

Inbjudan till presskonferens och dialog Psykiatri i förändring - Nu startar en omfattande satsning för psykiskt sjuka och psykiskt funktionshindrade i Örebro Län

Report this content

I september 2007 påbörjades ett nationellt projekt som syftar till att ändra det psykiatriska arbetssättet i Sveriges kommuner och landsting. Kommuner och landstinget i Örebro Län kommer att vara en viktig del. Projektet sträcker sig till 2011.

Målet är att hjälpa psykiatriskt sjuka till ett bättre liv med hjälp av en ny metod som har vetenskapligt stöd. De som berörs av projektet är personal som arbetar med psykiskt funktionshindrade, psykiatriska öppenvårdsteam, personer på ledningsnivå inom dessa verksamheter samt personer på andra myndigheter som på olika sätt bistår psykiskt sjuka. Men framförallt berörs de psykiskt sjuka och deras anhöriga.

Socialstyrelsen har det övergripande ansvaret för förändringssatsningen. Karlstads universitet står tillsammans med Evidens FoU för utbildnings- och genomförandeinsatserna.

Det nya arbetssätt som ska införas är ett program för vård och stöd som heter Integrerad Psykiatri. Programmet som är testat i en stor internationell forskningsstudie har med framgång bedrivits och vidareutvecklats i Lysekils kommun under namnet Lysekilsmodellen.

- Det utmärkande i vår modell är att vi arbetar med individen i centrum, nära deras geografiska hemvist och i samverkan med kommun, psykiatri, anhöriga och primärvård. I Lysekil har vi också lyckats avskaffa köerna till psykiatrin, berättar Tommy Nordén, projektorganisatör vid Evidens FoU och den som utvecklat Lysekilsmodellen.

Den 7 november kommer en introduktionskurs äga rum. Kursen riktar sig till politiker, förvaltningschefer, verksamhetschefer, primärvård, personal inom kommunernas socialtjänst och omsorgsverksamhet, psykiatrisk öppenvård och slutenvård, administrativ personal, utförare, brukarorganisationer och andra berörda. I samband med kursen inbjuder vi till presskonferens och dialog.

Presskonferens kommer att hållas den 7 november kl. 11:45 i Rikssalen, Örebro Slott i Örebro

Följande personer kommer att vara tillgängliga för dialog och frågor
Tommy Standberg, verksamhetschef beroendecentrum, Örebro Läns Landsting
Ola Fritz, enhetschef Örebro Kommun