Psykiatri i förändring

Report this content

Med start i september 2007 påbörjas ett projekt som syftar till att ändra det psykiatriska arbetssättet i Sveriges kommuner och landsting. Projektet är initierat av regeringens psykiatrisamordnare Anders Milton och drivs av vårdföretaget Evidens.

Projektet som till en början innefattar 13 kommuner sträcker sig till 2011. Målet är att hjälpa psykiatriskt sjuka till ett bättre liv med hjälp av metoder som har vetenskapligt stöd. Meningen är att landets kommuner successivt ska gå över till ett nytt arbetssätt och det är viktigt att det sker samtidigt och i samförstånd. De 13 kommunerna i startprojektet är Timrå, Härnösand, Sundsvall, Hässleholm, Kristianstad, Borlänge, Ludvika, Säter, Leksand, Örebro, Lindesberg, Mölndal och Partille. De som berörs av projektet är socialtjänstpersonal som arbetar med psykiskt funktionshindrade, psykiatriska öppenvårdsteam, personer på ledningsnivå inom dessa verksamheter samt personer på andra myndigheter som på olika sätt bistår psykiskt sjuka.
Men framförallt berörs de psykiskt sjuka och deras anhöriga.

Socialstyrelsen har det övergripande ansvaret för förändringssatsningen. Karlstads universitet står tillsammans med Evidens FoU för utbildnings- och genomförandeinsatserna.

Det nya arbetssätt som ska införas är ett program för vård och stöd som heter Integrerad Psykiatri. Programmet som är testat i en stor internationell forskningsstudie har med framgång bedrivits och vidareutvecklats i Lysekils kommun under namnet Lysekilsmodellen.
- Det utmärkande i vår modell är att vi arbetar med individen i centrum, nära deras geografiska hemvist och i samverkan med kommun, psykiatri, anhöriga och primärvård. I Lysekil har vi också lyckats avskaffa köerna till psykiatrin, berättar Tommy Nordén, projektorganisatör vid Evidens FoU och den som utvecklat Lysekilsmodellen.

Evidens, som arbetar med forskning, utveckling samt att bedriva psykiatrisk vård på uppdrag av kommuner och landsting, har bildats för att ta tillvara på erfarenheterna från Lysekil. Företaget har sitt säte i Göteborg. VD och ansvarig för verksamheten är Karin Kaloczy. Hon har rekryterats från det internationella vårdföretaget Capio och har stor erfarenhet av att bedriva högkvalitativ vård på uppdrag av landsting.
- Det är en jätteutmaning att få vara med och förändra hur den svenska psykiatriska vården bedrivs. Vi erbjuder en integrerad vårdform för psykiskt sjuka som präglas av öppenhet, förtroende och tillgänglighet, nära individen, säger Karin Kaloczy.

Vill du veta mer om integrerad psykiatri och Evidens?