Bokslutskommuniké 1998

BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 1998 Evidentias vinst efter skatt 64 (-19) Mkr Det börsnoterade Evidentia Fastigheter AB uppvisar för 1998 ett resultat efter skatt på 64 (-19) Mkr. Fastighetsrörelsens resultat efter avskrivningar uppgår till 82 (26) Mkr och bilrörelsens resultat efter avskrivningar till 20 (13) Mkr. I koncernens resultat ingår vinst vid försäljning av aktier i Zeteco, förlust vid försäljning av fastigheter (Barcelona och Västerås), samt netto nedskriv- ning av fastigheter på sammanlagt 23 (12) Mkr. Kassaflödet från rörelsen uppgick under året till 103 (21) Mkr. Bolagets fi- nansiella ställning har stärkts så att soliditeten vid årets slut var 26 (22) procent. Marknadsvärdet på bolagets förvaltningsfastigheter uppgick vid årsskiftet en- ligt externa värderingar till 1.423 Mkr, vilket överstiger bokfört värde med 51 Mkr, motsvarande 5:70 kr per aktie. Bolagets synliga eget kapital var 516 Mkr motsvarande 57:00 kr per aktie. Butikernas omsättning i köpcentrat Stinsen Häggvik har fortsatt sin starka ök- ningstakt från 1997 och utvisar en ökning på 14 procent under 1998 i förhål- lande till förra året. Bolagsstämma äger rum torsdagen den 6 maj. Styrelsen föreslår att ingen utdel- ning lämnas för verksamhetsåret 1998. Ytterligare information Kent Gravesen, Verkställande direktör, 08 - 441 55 06 Evidentia Fastigheter AB (publ) är sedan 1983 noterat på Stockholms Fondbörs A-lista, och har ca 4.500 aktieägare. Evidentia bedriver fastighetsrörelse med innehav av kommersiella fastigheter samt bilförsäljnings och verkstadsrörelse genom dotterbolaget Philipson Bil. Fastighetsinnehavet består av köpcentret Stinsen Häggvik i Sollentuna, kon- torsfastigheter "Norra Station" i Stockholm, handels- och industrifastigheter samt utlandsfastigheter i Holland och Spanien med en total yta på ca 183.000 kvm och ett hyresvärde på ca 169 Mkr i januari 1999. Philipson Bil AB, med verksamhet koncentrerad till regionstäder och Göteborg, omsätter ca 800 Mkr. Bokslutskommuniké 1998 EVIDENTIA FASTIGHETER AB (publ) Koncernens intäkter 1 082 (1 125) Mkr Resultat efter skatt 64 (-19) Mkr Det synliga egna kapitalet 57:00 (48:70) kr/aktie Uthyrningsgraden är 97,8 (96,6) procent av hyresvärdet PERIODEN I SIFFROR Jan - dec Jan - dec 1997__ Omsättning (Mkr) 1 082 1 125 Resultat efter skatt (Mkr) 1) 64 - 19 Bokfört värde förvaltningsfastighe- 1 372 1 390 ter (Mkr) 2) Kassaflöde (Mkr) 103 21 Eget kapital (Mkr) 516 441 Synlig soliditet (%) 26 22 Resultat efter skatt per aktie (kr) 7:10 - 2.10 1) Bokfört värde förvaltningsfastighe- 151:60 153:60 ter per aktie (kr) 2) Synligt eget kapital per aktie (kr) 57:00 48:70 1) Ingen skattekostnad beräknas uppkomma på årets resultat. 2) Inklusive andel i intressebolags fastigheter. RESULTAT Koncernens resultat efter skatt för helåret 1998 uppgick till 64 (-19) Mkr. Resultatet efter skatt per aktie uppgick till 7:10 (-2:10) kr. För moderbola- get uppgick omsättningen till 3 (3) Mkr och resultatet före dispositioner och skatt till 27 (-14) Mkr. FÖRSÄLJNING AV AKTIER/FASTIGHETER Under första kvartalet sålde Evidentia sitt 5 procentiga innehav i Zeteco för 77 Mkr, vilket gav en reavinst på 48 Mkr. Under december såldes fastigheterna i Barcelona och Västerås för 18 respektive 12 Mkr. Resultatet av dessa fastig- hetsförsäljningar blev, efter avdrag för kostnader i samband med försäljning och reservering av kostnader för personalminskning i samband härmed, en för- lust på 6 Mkr. FINANSIELL STÄLLNING Synlig soliditet, beräknad som andel synligt eget kapital av balansomslutning- en, uppgick vid periodens slut till 26 (22) procent. Likvida medel, inklusive kortfristiga placeringar, uppgick till 178 (192) Mkr. Räntebärande skulder inklusive pensionsskulder, konvertibelt lån och för- lagslån uppgick till 1 138 (1 226) Mkr. Kassaflödet från rörelsen, beräknat som resultatet före skatt med tillägg för gjorda avskrivningar, justering för bokföringsmässiga förändringar av fastigheter och avdrag för faktiskt betald skatt uppgick till 103 (21) Mkr. FASTIGHETSRÖRELSEN Fastighetsrörelsens resultat efter avskrivningar uppgick till 82 (26) Mkr. Ut- hyrningsgraden har under året med avseende på hyresintäkter ökat till 97,8 (96,6) procent. Vakansen i fastighetsbeståndet, uppgår vid periodens slut till 2,8 (4,7) procent av uthyrningsbar yta. Marknadsområdet "kontorsfastigheter i Stockholm - Norra Station" kännetecknas fortfarande av stark hyresutveckling. Över en tredjedel av bolagets kontor- sytor i området har under året ny- och omförhandlats. I de flesta fallen har detta inneburit en ökning av hyresnivån. För närvarande (februari 1999) finns inga vakanta ytor. I köpcentrumprojektet Stinsen Häggvik har butikernas omsättning under 1998 ökat med 14 procent i förhållande till motsvarande period förra året. Hägg- viksleden, som öppnade i mitten av september, har ännu inte påverkat omsätt- ningen i större grad. Beroende på att allt fler butikshyresgäster erlägger om- sättningshyrestillägg, tillkommande uthyrning av butiks-ytor och på att kon- torshuset numera är fullt uthyrt, har direktavkastningen ökat. Det återstår fortfarande viss utveckling och kostnadsanpassning innan fastighetens resultat är på en nivå som normalt kan förväntas av ett köpcentrum av denna storlek. Evidentias övriga svenska handels- och industrifastigheter har en fortsatt hög uthyrningsgrad, hög direktavkastning och ger ett bra kassaflöde. Den spanska hyres- och fastighetsmarknaden förbättras alltjämt. Fastighetsin- nehavet domineras av kontorsfastigheten Aduana, belägen i centrala Madrid. He- la fastigheten är uthyrd till Spanska Postverket. Hyresnivån för kontorsdelen ligger på drygt 3.000 ESP/kvm/månad, vilket väsentligt överstiger marknadsmäs- sig hyra. Postverket har meddelat att man avser att flytta under första kvar- talet år 2000. För den till hälften ägda fastigheten San Bernardo är uthyr- ningssituationen fortfarande otillfredsställande bl.a. på grund av att en större hyresgäst, som inte betalat hyra under längre tid, kunde avhysas först i början av 1999. Förhandlingar om uthyrning av de vakanta ytorna pågår. Kon- torsfastigheterna i Barcelona är sålda. Tillträde har skett och likvid er- lagts. VÄRDERINGAR AV FASTIGHETER Som aviserades i årsredovisningen för förra året samt i de under 1998 publice- rade kvartalsrapporterna har en översyn av fastigheternas bokförda värde gjorts i samband med årsskiftet. Köpcentrat Stinsen Häggvik har övergått till att bli ett förvaltningsobjekt. Samtliga bolagets förvaltningsfastigheter har externvärderats per årsskiftet 1998/99. De tre stora svenska innehaven - Härden, Stinsen och Blästern - har värderats av både DTZ och NewSec. De övriga svenska fastigheterna och utlands- fastigheterna har värderats av DTZ respektive Jones Lang Wootton. Baserat på dessa värderingar har styrelsen bedömt att nedskrivningar krävs av svenska och utländska fastigheter med 124 Mkr. Vid nedskrivningarna av de spanska fastig- heterna har hänsyn tagits till förväntade kostnader i samband med en framtida försäljning. I enlighet med årsredovisningslagens bestämmelser om återföring av tidigare gjorda nedskrivningar och redovisningsrådets utkast till rekommendation har bolaget valt att återföra nedskrivningar gjorda före årsredovisningslagens ikraftträdande. Detta har inneburit att nedskrivningar har återförts med to- talt 116 Mkr, varav 105 Mkr är hänförligt till 1998 och har redovisats i re- sultaträkningen. Resterande 11 Mkr har bokförts direkt mot eget kapital. 1997 års siffror har ej omräknats. Marknadsvärdet, enligt externa värderingar, på bolagets hel- och delägda fas- tigheter, exkl Philipsons rörelsefastigheter, uppgick vid årsskiftet till 1.423 Mkr. Det bokförda värdet på motsvarande fastigheter uppgick till 1.372 Mkr. Skillnaden var således 51 Mkr, motsvarande 5:70 kr per aktie. PHILIPSON Philipsons försäljning av nya personbilar har för jämförbara enheter ökat med 12 procent till 3.063 bilar. Nybilsregistreringen i Sverige har under 1998 ökat med 12 procent. Nissan och Mercedes marknadsandelar uppgick till 3,2 re- spektive 2,5 procent. Philipsons försäljning av begagnade bilar minskade med 8 procent till 3.394 bilar. Under 1997 genomfördes särskilda insatser för att minska lagren av begagnade bilar. Resultatet efter avskrivningar uppgick till 20 (13) Mkr. I detta belopp ingår försäljning av gamla kundfordringar som inklusive övriga jämförelsestörande poster påverkat resultatet positivt med 9 (4) Mkr. ÄNDRING AV AVSKRIVNINGAR Evidentia ändrar från och med 1998-01-01 avskrivningarna enligt plan på fas- tigheter. Avskrivning i koncernen görs numera med 1 procent på det koncernmäs- siga anskaffningsvärdet för byggnaderna, vilket är vanligt i branschen. INVESTERINGAR Under året har investeringar gjorts med 11 (17) Mkr. FÖRETAGSLEDNING I samband med den ordinarie bolagsstämman den 6 maj 1998 tillträdde Kent Gra- vesen som verkställande direktör i Evidentia. EFTER PERIODENS SLUT Under januari träffades avtal om försäljning av Philipsons bilrörelse i Jönkö- ping. Försäljningen innebar en mindre vinst. UTDELNING Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för verksamhetsåret 1998. BOLAGSSTÄMMA Ordinarie bolagsstämma i Evidentia Fastigheter AB (publ) hålls torsdagen den 6 maj 1999, kl 17.00 på Palace Hotell, Konferensavdelningen, S:t Eriksgatan 115, Stockholm. INFORMATIONSTILLFÄLLEN 1999 Delårsrapport 1. kvartalet den 6 maj Delårsrapport 2. kvartalet den 26 augusti Delårsrapport 3. kvartalet den 16 november Stockholm den 18 februari 1999 Kent Gravesen Verkställande direktör KONCERNENS RESULTATRÄKNING (MKR) Jan-dec Jan-dec 1998 1997 Fastighetsrörelsen hyresintäkter 129 123 övriga rörelseintäkter 5 rörelsens kostnader - 26 - 23 hyresgästanpassningar -5 -27 fastighetsskatt - 3 - 3 administration/marknadsföring - 21 - 28 avskrivningar - 13 - 30 resultat, intressebolag 16 14 Rörelseresultat, fastighetsrörelsen 82 26 Bilrörelsen omsättning 953 1 002 övriga rörelseintäkter 20 19 rörelsens kostnader - 796 - 840 försäljningskostnader -131 - 125 administration - 19 - 33 avskrivningar -7 - 10 Rörelseresultat, bilrörelsen 20 13 Försäljning fastigheter, netto -6 12 Justering fastighetsvärden, netto -19 - Central administration - 15 - 15 Försäljning aktier, netto 48 0 Finansnetto - 46 - 55 Resultat före skatt 64 - 19 Skatt 0 0 Periodens resultat 64 - 19 KONCERNENS BALANSRÄKNING (MKR) 1998-12-31 1997-12-31 Materiella tillgångar 1 122 1 208 Finansiella tillgångar 369 318 Summa anläggningstillgångar 1 491 1 526 Varulager 165 140 Kortfristiga fordringar 125 146 Kortfristiga placeringar 120 94 Kassa och bank 58 98 Summa omsättningstillgångar 468 478 Summa tillgångar 1 959 2 004 Eget kapital 516 441 Avsättning för pensioner 61 61 Övriga avsättningar 45 79 Summa avsättningar 106 140 Obligations- och förlagslån 113 106 Konverteringslån 297 290 Övriga skulder till kreditinstitut 513 578 Summa långfristiga skulder 923 974 Skulder till kreditinstitut 154 191 Leverantörskulder 144 129 Skatteskulder 25 25 Övriga skulder 17 27 Upplupna kostnader, förutbetalda 74 77 intäkter Summa kortfristiga skulder 414 449 Summa eget kapital och skulder 1 959 2 004 FINANSIERINGSANALYS (MKR) 1998 1997 Rörelseresultat exkl avskrivningar 108 64 och aktie/fastighetsförsäljning Finansnetto -46 -55 Betald skatt 0 0 Kassaflöde före förändringar av rö- 62 9 relsekapital och investeringar Förändring rörelsekapital -14 -140 Kassaflöde före investeringar 48 -131 Investeringar -11 -17 Försäljningar 29 126 Kassaflöde efter investeringar 66 -22 Förändring av långfristiga ford- 30 ringar Förändring långfristiga skulder -51 -129 Förändring avsättningar -34 -42 Förändring varulager -25 34 Förändring likvida medel -14 -159 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/02/18/19990218BIT00680/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/1999/02/18/19990218BIT00680/bit0002.doc