Evidentia säljer Philipson i Göteborg

Evidentia säljer Philipson i Göteborg Det börsnoterade Evidentia Fastigheter AB´s helägda dotterbolag Philipson Bil AB har träffat en överenskommelse om att överlåta sin rörelse i Göteborg till I.A.Hedin Bil AB i Borås. I överlåtelsen ingår filialerna i Alingsås och Kungsbacka. Hedin förvärvar även fastigheten där bilrörelsen bedrivs i Göteborg/Mölndal. Övertagandet sker per 1 juni 1999. Försäljningen innebär en vinst för Evidentia på ca 16 mkr. Hedin Bil omsätter före förvärvet ca 550 mkr och har 100 anställda. Philipson Göteborg Bil AB omsätter ca 300 mkr och har 90 anställda. Evidentia har härmed genom försäljning av bilrörelsen i Jönköping och lastbilsrörelsen i Kristianstad tidigare under året samt överlåtelsen nu i Göteborg minskat koncernens bilrörelse till närmare hälften. Kvarvarande bilrörelser finns i Uppsala, Karlstad, Kristianstad och Stockholm (Upplands Väsby). Ytterligare information Kent Gravesen, Verkställande direktör tel. 08-441 55 06 Evidentia Fastigheter AB (publ) är sedan 1983 noterat på Stockholms Fondbörs A-lista, och har ca 4.500 aktieägare. Evidentia bedriver fastighetsrörelse med innehav av kommersiella fastigheter samt bilförsäljnings och verkstadsrörelse genom dotterbolaget Philipson Bil. Fastighetsinnehavet består av köpcentret Stinsen Häggvik i Sollentuna, kontorsfastigheter "Norra Station" i Stockholm, handels- och industrifastigheter samt utlandsfastigheter i Spanien med en total yta på ca 170.000 kvm och ett hyresvärde på ca 158 Mkr i april 1999. Philipson Bil AB, med verksamhet koncentrerad till regionstäder, omsätter ca 500 Mkr. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/06/01/19990601BIT00190/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/06/01/19990601BIT00190/bit0002.pdf