Halvårsrapport

Report this content

Halvårsrapport 1999 Evidentias vinst efter skatt 80 (70) Mkr Det börsnoterade Evidentia Fastigheter AB (publ) uppvisar för första halvåret 1999 ett resultat efter skatt på 80 (70) Mkr. Fastighetsrörelsens resultat efter avskrivningar uppgår till 34 (40) Mkr. Resultatminskningen kan till fullo hänföras till att fastigheter sålts. Bilrörelsens resultat efter avskrivningar uppgår till 28 (13) Mkr. I detta resultat ingår vinsten vid försäljning av bilrörelser och rörelsefastigheter i Jönköping och Göteborg med 26 Mkr. I föregående års siffror ingick dels jämförelsestörande poster med plus 7 Mkr och dels vinsten i numera avyttrade rörelser. I koncernens resultat ingår dessutom vinster vid försäljning av förvaltningsfastigheter med 48 Mkr. Förra året ingick en reavinst vid aktieförsäljning på 48 Mkr. Efter periodens slut har kontorsfastigheten Aduana i Madrid sålts samt avtal om försäljning av kontorsfastigheten Blästern 14 träffats. Sammanlagt försäljningspris ca 525 Mkr med en vinst på 45 Mkr. Bolagets synliga egna kapital är 595 Mkr motsvarande 65:75 kr per aktie. Övervärdet i förvaltningsfastigheterna uppgår, inklusive vinsterna vid ovannämnda försäljningar, till 73 Mkr motsvarande 8:10 kr per aktie. Ytterligare information Kent Gravesen, Verkställande direktör, 08-441 55 06 * Koncernens intäkter 360 (534) Mkr * Resultat efter skatt 80 (70) Mkr * Det synliga egna kapitalet uppgår till 65:75 (56:45) kr/aktie * Vinst vid försäljning av fastigheter och bilrörelse 74 Mkr * Fastigheterna Aduana och Blästern sålda efter periodens utgång ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/08/26/19990826BIT00700/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/1999/08/26/19990826BIT00700/bit0002.pdf Hela rapporten