EVLI BANKS DELÅRSRAPPORT 1-9/2012

• Koncernens nettoomsättning var under betraktelseperioden 36,1 miljoner euro
    (1-9/2011: 46,3 milj. euro).
  • Koncernens resultat var 2,7 miljoner euro (5,3 milj. euro).
  • Resultat var bättre än fjolårets, då man beaktar försäljningen av fastighetsfondrörelsen i fjol och den resulterande försäljningsvinsten.
  • Koncernens kostnader har sjunkit betydligt, cirka 21 procent jämfört med fjolåret.
  • Det förvaltade kapitalet var i slutet av september 4,9 miljarder euro (föregående års jämförbara tal var 4,3 mrd. euro).
  • Medräknat samägda bolag, uppgick det förvaltade kapitalet till 6,1 miljarder euro (5,6 mrd. euro).
  • Evli Banks likviditet och kapitaltäckningsgrad är fortsättningsvis goda.
  • Vi väntar oss att årets resultat som helhet blir positivt.

- Tredje kvartalet var i likhet med andra kvartalet svårt för investment bankingrörelsen. Visserligen vände aktiekurserna uppåt under sommaren, men aktieomsättningens volym återhämtade inte sig. Under sommaren och i början av hösten tynade även företagsförvärven. Koncernens resultat var emellertid en klar vinst, rentav bättre än fjolårets, då man beaktar försäljningen av fastighetsfondrörelsen i fjol och den resulterande försäljningsvinsten – säger Maunu Lehtimäki, vd för Evli Bank Plc.

Omsättningsutveckling

Koncernens nettoomsättning minskade med 22 procent jämfört med motsvarande period i fjol och var 36,1 miljoner euro (46,3 milj. euro). Fjolårets nettoomsättning omfattade en engångspost genom försäljningen av fastighetsfondrörelsen.

Nettoomsättningen påverkades dock gynnsamt positivt av treasuryverksamhetens positiva utveckling i början av året. Nettoomsättningens minskning är en följd dels av osäkerheten på marknaden som har dragit ner börsomsättningen, av att förvaltningsarvodena i högre grad har riktat sig till ränteviktade strategier, av att de avkastningsrelaterade arvodena har minskat samt av ändringar i koncernstrukturen. Under kvartalet omvärderade bolaget även de värdepapper som kan säljas och skrev ner värdet med 1,2 miljoner euro, vilket bidrog till den svagare omsättningen. Värdeminskningen är i sin helhet förknippad med aktieinnehavet i Burgundy AB, som såldes efter betraktelseperioden.

Kapitalförvaltningsenhetens nettoomsättning minskade med 22 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Fastighetsfondverksamhetens avkastning under betraktelseperioden anges som en andel i det samägda bolaget BPT A/S:s resultat. Under jämförelseperioden ingick fastighetsfondverksamhetens avkastning i omsättningen.

Markets-enhetens nettoomsättning minskade med 24 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Minskade provisionsintäkter i kombination med att både market making och trading gav ett svagare resultat än i fjol, bidrog till att omsättningen minskade.

Corporate Finance-enhetens nettoomsättning sjönk med två procent jämfört med motsvarande period i fjol. En betydande fluktuation mellan intäkterna från ett kvartal till ett annat är emellertid typiskt för Corporate Finance-affärsrörelsen.

Resultat och kostnadsstruktur

Koncernens resultat före skatter och vinstpremier till personalen var under betraktelseperioden 4,2 miljoner euro (5,8 milj euro). Resultatet före skatter och bokslutsdispositioner var 3,7 miljoner euro (5,8 milj. euro). Koncernens I/K-tal förblev oförändrat på samma nivå, 1,1, som motsvarande period i fjol.

Sparåtgärderna som vidtagits under åren 2011 och 2012 har minskat koncernens kostnader betydligt.

Utsikter

Vi väntar oss att årets resultat som helhet blir positivt. Förväntningarna får stöd av koncernens betydligt lättare kostnadsstruktur.

Helsingfors den 19. oktober 2012

Ytterligare information:

Maunu Lehtimäki, verkställande direktör
Tel. (09) 4766 9304 eller 050 553 3000
Eeva Vakkilainen, ekonomidirektör
Tel. (09) 4766 9861 eller 040 571 5757

www.evli.com

Evli Bank hjälper samfund samt privatpersoner att öka sin förmögenhet. Evli erbjuder förmögenhetsförvaltning, aktie- och derivatförmedlig, analys samt corporate finance-tjänster.

Evli grundades 1985 och har sedan dess varit en föregångare och vägvisare på den snabbt växande kapitalmarknaden. Verksamheten grundar sig på personalens gedigna yrkeskunskap samt dess förmåga, som uppnåtts genom erfarenhet, att hitta lösningar med mervärde åt kunderna. Evlis målsättning är att skapa lågsiktiga och förtroendefulla kundrelationer.

Evlis verksamhetsområde omfattar i första hand Östersjöregionen. Banken sysselsätter omkring 250 personer. Evlikoncernens eget kapital uppgår till 49,9 milj. euro och BIS-kapitaltäckningsgraden är 14,4 % (30.9.2012).

Evli Bank Abp, Alexandersgatan 19 A, PB 1081, FI-00101 Helsingfors, växel (09) 476 690, www.evli.com

Taggar: