Evli Banks portföljförvaltare får bästa betyget AAA av Citywire

Report this content

Portföljförvaltaren Hans-Kristian Sjöholm har fått det bästa betyget AAA i Citywires europeiska jämförelse (AAA pan-European ‘Euro Stars’ rating).

Portföljförvaltaren Hans-Kristian Sjöholm har fått det bästa betyget AAA i Citywires europeiska jämförelse (AAA pan-European ‘Euro Stars’ rating).

Sjöholm är för tillfället den enda portföljförvaltaren i Finland med betyget AAA. I en jämförelse av 2402 europeiska portföljförvaltare har Citywire gett endast 84 personer ratingen AAA pan-European ‘Euro Stars’.

Citywire betygsätter portföljförvaltarna på basis av den riskjusterade avkastningen för deras portföljer under en treårsperiod. Hans-Kristian Sjöholms Europafond gav under perioden 31.3.2010-31.3.2013 en avkastning som överskred den genomsnittliga förvaltarens portfölj i europeiska aktier med 31,21 procent.

Hans-Kristian Sjöholm har ansvaret för de globala aktiefonderna: Evli Europa, Evli Global, Evli Japan och Evli Nordamerika. Han väljer i första hand aktier i fördelaktigt prissatta bolag med måttlig skuldsättning och ett starkt kassaflöde.

Tilläggsinformation:
Hans-Kristian Sjöholm, aktieplaceringsdirektör, portföljförvaltare, Evli Bank Abp, tel. +358 9 4766 9487
Lea Keinänen, direktör, Fonder, Evli Bank Abp, tel. +358 9 4766 9326

Källa och copyright: Citywire. Ratingen AAA pan-European ‘Euro Stars’ utgår från de av Hans-Kristian Sjöholm förvaltade fondernas riskjusterade avkastning under treårsperioden 31.3.2010-31.3.2013. Fonderna har registrerats för försäljning i Finland och Sverige. Betyget Pan-European ‘Euro Stars’ uppdateras halvårsvis.

Evli Bank Abp har placering som specialområde. Vi hjälper samfund och privatpersoner att öka sin förmögenhet. Evli erbjuder förmögenhetsförvaltning, aktie- och derivatförmedlig, analys samt corporate finance-tjänster. Evli grundades 1985 och har sedan dess varit en föregångare och vägvisare på den snabbt växande kapitalmarknaden. Verksamheten grundar sig på personalens gedigna yrkeskunskap samt dess förmåga, som uppnåtts genom erfarenhet, att hitta lösningar med mervärde åt kunderna. Evlis målsättning är att skapa lågsiktiga och förtroendefulla kundrelationer. Evlis verksamhetsområde omfattar i första hand Östersjöregionen. Banken ysselsätter omkring 250 personer. Evlikoncernens eget kapital uppgår till 47,1 milj. euro och BIS-kapitaltäckningsgraden är 13,7 % (31.3.2013).

Taggar: