Evolear AB (publ) Delårsrapport 2 - 2024

Balansomslutning (msek) 31,8 35,3 31,8 35,8 31,7
Soliditet (%) 52% 78% 52% 78% 51%

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN
MyFirstApp genomför riktad kvittningsemission - ny och strategist investerare i Abelco Investment Group AB
MyFirstApp ingår partneravtal med Skolon – 750 000 potentiella nya användare
MyFirstApp publicerar årsredovisning för 2023

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER  PERIODEN
Slutbetalning för förvärvet av MyFirstApp Group S AB
MyFirstApp Sweden AB byter namn till Evolear AB

VD ORD
Under det andra kvartalet genomförde vi ett strategiskt namnbyte till Evolear, vilket återspeglar vår ambition att etablera oss som en aktör inom AI-drivna utbildningslösningar och teknologi.

Operationellt har vi fokuserat på vidareutvecklingen av tjänsten Evolear, en samlingsplattform och AI-motor för utbildningsspel. Plattformen erbjuder lärare och föräldrar möjlighet att följa barns framsteg och skräddarsyr automatiskt utbildningen för att säkerställa rätt nivå. Vi har också inlett samarbeten med externa parter, som Skolon, för att möjliggöra framtida integrationer och bredda vår marknadsnärvaro.

Parallellt har vi arbetat med att optimera verksamheten och effektivisera kostnadsstrukturen inom koncernen. Genom att anpassa resurserna har vi stärkt organisationens fokus och beredskap för att driva innovation och tillväxt framåt under vårt nya namn, Evolear.

FINANSIELLT
Under det andra kvartalet 2024 noterade vi en fortsatt positiv utveckling, även om nettoomsättningen minskade något till 0,61 MSEK jämfört med 0,67 MSEK under samma period föregående år. För första halvåret 2024 ökade nettoomsättningen till 1,14 MSEK, vilket representerar en förbättring jämfört med 0,89 MSEK under samma period 2023.

Koncernens EBITDA visade en förbättring, från -0,9 MSEK i Q2 2023 till -0,1 MSEK i Q2 2024, vilket återspeglar en effektivisering av verksamheten och förbättrad kostnadskontroll.

Under kvartalet signerade bolaget ett Letter of Intent (LOI) för försäljningen av dotterbolagen MyFirstApp Group S AB och Oy 10Monkeys Ltd. Processen är fortfarande pågående vid publiceringen av denna rapport, och vi är optimistiska om att slutföra affären inom kort, vilket skulle stärka bolagets förmåga att investera i och förvärva kärnprojekt.

FRAMÅTBLICK
Vi kommer att fortsätta vår strategi för expansion genom organisk tillväxt kombinerat med förvärv. Vårt mål är att integrera framstående företag och plattformar i vårt ekosystem, vilket stärker vår marknadsposition och förbättrar våra erbjudanden. Genom noggrann utvärdering av potentiella förvärv säkerställer vi att varje steg är i linje med vår långsiktiga vision och våra ambitioner att leda utvecklingen inom AI-drivna utbildningslösningar.

För mer information, vänligen kontakta:
Jesper Nord, VD Evolear AB (publ)
Mobile: +4673 329 13 29
Email: jesper@evolear.com

Evolear AB
Evolear-koncernen är ett edtech-bolag som erbjuder ett brett utbud av pedagogiska spel och applikationer genom våra varumärken Evolear, 10Monkeys, TalesTime och MyFirstApp världen över. Vårt engagemang är att främja barns lärande och utveckling inom områden som matematik, språk och kognitiva färdigheter, genom att tillhandahålla roliga och interaktiva verktyg anpassade för olika åldrar och utvecklingsstadier