Beslut vid årsstämma i Evolution AB (publ)

Vid årsstämma i Evolution AB (publ) den 4 april 2023 fastställdes resultat- och balansräkningar för bolaget och koncernen för 2022 och det beslutades bl.a. om vinstutdelning om 2,00 euro per aktie, ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och den verkställande direktören, omval av styrelse­ledamöterna och styrelseordföranden, bemyndigande för styrelsen att besluta om återköp och överlåtelser av egna aktier, bemyndigande för styrelsen att besluta om emission av aktier, teckningsoptioner och konvertibler, bemyndigande för styrelsen att besluta om återköp av teckningsoptioner samt om överlåtelse av egna aktier till säljarna av Big Time Gaming Pty Ltd.

Fastställande av resultaträkning och balansräkning samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning
Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2022.

Beslut om vinstutdelning
Årsstämman beslutade om utdelning av 2,00 euro per aktie och att torsdagen den 6 april 2023 ska vara avstämningsdag för vinstutdelningen. Vinstutdelningen beräknas utbetalas måndagen den 17 april 2023 genom Euroclear Sweden AB.

Beslut om ansvarsfrihet, omval av styrelseledamöter och styrelsearvode
Årsstämman beslutade att bevilja ansvarsfrihet för samtliga styrelseledamöter och den verkställande direktören för räkenskapsåret 2022.

Årsstämman beslutade att styrelsen ska bestå av sju styrelseledamöter och inga suppleanter. Jens von Bahr, Joel Citron, Mimi Drake, Jonas Engwall, Ian Livingstone, Sandra Urie och Fredrik Österberg omvaldes som styrelseledamöter och Jens von Bahr omvaldes som styrelseordförande för tiden intill slutet av årsstämman 2024.

Årsstämman beslutade att arvodet till styrelseledamöterna för tiden fram till nästa årsstämma ska vara
1 000 000 euro, varav 100 000 euro ska utgå till var och en av de styrelseledamöter som har valts av årsstämman och 400 000 euro ska utgå till styrelsens ordförande.

Val av revisor och fastställande av revisorsarvode
Årsstämman beslutade att omvälja Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB som revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2024 och att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Instruktion till valberedningen
Årsstämman beslutade att de principer som anger hur valberedningens ledamöter ska utses som antogs på årsstämman 2017 och som har fortsatt att tillämpas för åren 2018, 2019, 2020, 2021 samt 2022 ska fortsätta att tillämpas som instruktion till valberedningen och att sådana principer ska fortsätta gälla som instruktion tills vidare. Enligt instruktionen ska valberedningen bestå av tre ledamöter som ska utses av de tre röstmässigt största aktieägarna i bolaget den sista bankdagen i augusti tillsammans med en styrelseledamot som är oberoende i förhållande till bolaget och bolagsledningen.

Ersättningsrapporten
Årsstämman beslutade att godkänna styrelsens ersättningsrapport för 2022. Ersättningsrapporten ger en översikt över hur riktlinjerna för ersättning till ledande befattningshavare (”Riktlinjerna”) har implementerats under 2022. Ersättningsrapporten innehåller även information om ersättningen till bolagets verkställande direktör och en sammanfattning över bolagets utestående incitamentsprogram. Det har inte förekommit några avvikelser från förfarandet för genomförandet av Riktlinjerna och inga undantag från tillämpningen av Riktlinjerna under 2022. Ersättningsrapporten finns tillgänglig på bolagets webbplats (www.evolution.com).

Bemyndiganden för styrelsen att besluta om återköp och överlåtelser av egna aktier
Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, besluta om återköp och överlåtelser av egna aktier. Återköp av egna aktier får ske på Nasdaq Stockholm eller annan reglerad marknad till ett pris inom det vid var tid gällande prisintervallet under förutsättning att bolagets innehav av egna aktier inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Överlåtelser av egna aktier får ske på eller utanför Nasdaq Stockholm eller annan reglerad marknad till ett pris inom det vid var tid gällande prisintervallet med upp till så många aktier som vid var tid innehas av bolaget. Överlåtelser av egna aktier utanför Nasdaq Stockholm eller annan reglerad marknad får ske mot kontant betalning, betalning med apportegendom eller genom kvittning och priset ska bestämmas så att överlåtelsen sker på sådana villkor som motsvarar villkoren för aktuella incitamentsprogram, villkor i avtal som bolaget eller något koncernbolag ingår eller har ingått (exempelvis rörande betalning för förvärv) eller annars på marknadsmässiga villkor.

Syftet med bemyndigandena är att ge styrelsen möjlighet att anpassa och förbättra bolagets kapitalstruktur och därigenom skapa ytterligare värde för aktieägarna, att möjliggöra för bolaget att använda återköpta egna aktier som betalning för, eller finansiering av, förvärv av företag eller verksamheter (inklusive erläggande av tilläggsköpeskillingar) och/eller för att säkra eller underlätta utnyttjande av bolagets incitamentsprogram.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om emission av aktier, teckningsoptioner och konvertibler
Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, besluta om emission av aktier, teckningsoptioner eller konvertibler i bolaget. Tecknade aktier, konvertibler eller teckningsoptioner ska betalas kontant, genom kvittning eller med apportegendom. Bemyndigandet är begränsat så att styrelsen inte får besluta om emissioner av aktier, konvertibler eller teckningsoptioner som innebär att det sammanlagda antalet aktier som emitteras, tillkommer genom konvertering av konvertibler eller tillkommer genom utnyttjande av teckningsoptioner överstiger 10 procent av det totala antalet aktier i bolaget vid den tidpunkt styrelsen för första gången utnyttjar bemyndigandet.

Syftet med bemyndigandet och skälet till eventuell avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska vara att möjliggöra användandet av aktier som betalning för, eller som finansiering av, förvärv av företag eller verksamheter (inklusive erläggande av tilläggsköpeskillingar).

Bemyndigande för styrelsen att besluta om återköp av teckningsoptioner
Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till och med nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, besluta om att till marknadsvärde (vilket ska grundas på den genomsnittliga volymviktade kursen för bolagets aktie under en period i nära anslutning till perioden för återköp) återköpa upp till 3 715 679 teckningsoptioner 2021/2024 vilka har emitterats enligt beslut av den extra bolagsstämman den 28 januari 2021 och överlåtits till innehavare och inte återköpts (vilka berättigar innehavarna att teckna sammanlagt 3 715 679 nya aktier i bolaget).

Syftet med bemyndigandet är antingen att begränsa utspädningen av bolagets aktier samtidigt som teckningsoptionsinnehavarna erbjuds en möjlighet att tillgodogöra sig teckningsoptionernas värde och/eller använda sådant värde för att utnyttja teckningsoptioner som inte återköps av bolaget eller att återköpa teckningsoptioner från teckningsoptionsinnehavare som avslutar sin anställning i koncernen. Återköpta teckningsoptioner ska hållas i bolagets förvar och makuleras utan att överlåtas vidare.

Beslut om överlåtelse av egna aktier till säljarna av Big Time Gaming Pty Ltd
Årsstämman beslutade, i syfte att säkerställa leverans av aktier till säljarna av Big Time Gaming Pty Ltd (’’BTG’’), om överlåtelse av högst 500 000 egna aktier till säljarna av BTG. Bakgrunden till överlåtelsebeslutet är att förvärvet av BTG innebär att säljarna av BTG har rätt att uppbära tilläggsköpeskillingar under 2023 och 2024 beroende på utvecklingen av BTG:s EBITDA. Bolagets bedömning är för närvarande att tilläggsköpeskillingen för 2023 kommer att uppgå till cirka 80 miljoner euro, varav 30 procent ska betalas i form av aktier i bolaget. Detta skulle innebära att antalet aktier som ska överlåtas till säljarna av BTG uppgår till cirka 215 000. Den slutliga tilläggsköpeskillingen (och därmed antalet aktier som ska överlåtas) är förbehållet slutligt utfall. För att ge bolaget viss flexibilitet vid den slutliga beräkningen av tilläggsköpeskillingen har en överlåtelse av högst 500 000 aktier beslutats. Det antal aktier som kommer att överlåtas kan vara lägre, men inte högre, än det antal aktier som anges som det högsta antalet aktier ovan och kommer att fastställas av bolagets styrelse.

Stämmoprotokoll och fullständiga beslut
Protokollet från årsstämman, inklusive de fullständiga besluten, kommer att finnas tillgängligt på bolagets webbplats (www.evolution.com).

Jacob Kaplan, CFO, ir@evolution.com.

Informationen lämnades för offentliggörande klockan 16:30 den 4 april 2023.

Evolution AB (publ) (”Evolution”) utvecklar, producerar, marknadsför och licensierar ut fullt integrerade onlinekasino-lösningar till speloperatörer. Sedan bolagets start 2006 har Evolution utvecklats till en ledande B2B-leverantör med över 700 operatörer som kunder. Koncernen har drygt 17 000 anställda i studior i Europa och Nordamerika. Moderbolaget är baserat i Sverige och noterat på Nasdaq Stockholm med ticker EVO. Besök www.evolution.com för mer information.