Evolution AB (publ) offentliggör ramverk för kapitalallokering

Styrelsen för Evolution AB (publ) har antagit ett ramverk för kapitalallokering som beskriver den avsedda framtida användningen av kapital.

Målsättningen med ramverket för kapitalallokering är att klargöra styrelsens prioriteringar och att understryka Evolutions engagemang i att skapa långsiktigt aktieägarvärde.

Ramverk för kapitalallokering

Vi strävar efter att över tid ha en nettokassa, fortfarande med möjlighet att med kortsiktig skuldsättning tillvarata unika möjligheter att öka aktieägarvärdet.

Vi är ett mycket lönsamt företag som marknadsledare med en förstklassig produkt i en växande global industri, med stöd av en stark långsiktigt stabil medvind. Vår första prioritet kommer vara att investera i vår befintliga verksamhets organiska tillväxt.

I samband med vår börsintroduktion 2015 antog vi en utdelningspolicy om att dela ut minst 50 procent av nettoresultatet varje år. Denna policy kvarstår.

Förvärv kan vara ett sätt att stötta vår befintliga verksamhet och/eller vår långsiktiga vision. Förvärv kan göras av bolag, teknologier, immateriella rättigheter eller andra tillgångar och kommer alltid göras på finansiella villkor som är långsiktigt värdeskapande för våra aktieägare och vår verksamhet.

Bolaget utvärderar kontinuerligt förvärvsmöjligheter, men inget fast årligt belopp kommer avsättas för förvärv. Vi kommer inte allokera kapital till förvärv om vi inte ser starka kandidater.

Historiskt har det funnits ett överskottskapital efter investeringar i den löpande verksamheten, utdelningar och förvärv. Styrelsen har beslutat att distribuera 100 % av detta överskottskapital, efter eventuella ovan nämnda förvärvsaktiviteter.

Distributionen av överskottskapital kommer generellt att ske genom återköp av egna aktier.

Styrelsen kommer att årligen söka bemyndigande från årsstämman för återköp av egna aktier upp till ett antal så att bolagets innehav av egna aktier inte vid något tillfälle uppgår till mer än 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Styrelsen kommer sedan att fatta beslut om när bemyndigandet ska utnyttjas under året för att maximera avkastningen för våra aktieägare.

Styrelsen kommer sträva efter att distribuera överskottskapital på det mest värdeskapande sättet. Det finns tillfällen då återköp av egna aktier är mer värdeskapande och det kan finnas situationer då extra utdelningar är att föredra. I dessa fall kan styrelsen besluta om en särskild utdelning, vilken kommer att beslutas om vid årsstämman eller vid en extra bolagsstämma.

För ytterligare information, kontakta:

Jacob Kaplan, CFO, ir@evolution.com

Denna information är sådan som Evolution AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 juli 2024 klockan 22:30 CEST.

Evolution AB (publ) (”Evolution”) utvecklar, producerar, marknadsför och licensierar ut fullt integrerade onlinekasinolösningar till speloperatörer. Sedan bolagets start 2006 har Evolution utvecklats till en ledande B2B-leverantör med över 800 operatörer som kunder. Koncernen har drygt 20 500 anställda i studior i Europa och Nordamerika. Moderbolaget är baserat i Sverige och noterat på Nasdaq Stockholm med ticker EVO. Besök www.evolution.com för mer information.

Evolution är licensierad och reglerad av Malta Gaming Authority under licensen MGA/B2B/187/2010. Evolution är även licensierad och reglerad i flera ytterligare jurisdiktioner exempelvis Storbritannien, Belgien, Kanada, Rumänien och Sydafrika med flera.