Evolution förvärvar DigiWheel

Evolution har ingått avtal om förvärv av DigiWheel, ett bolag som utvecklat en unik HD-teknik för roulette- och lyckohjul.

Förvärvet erläggs kontant med en total köpeskilling om 1 miljon euro. Dessutom kommer Evolution att erlägga en tilläggsköpeskilling baserad på DigiWheels nettoresultat tredje
året efter slutförandet av affären.

Förvärvet kommer att stärka Evolutions portfölj med onlinespel ytterligare genom att sammanföra DigiWheels unika och innovativa digitala teknik med Evolutions livekasino- och game-showspel. Evolutions portfölj innehåller redan flera framgångsrika hjulbaserade spel, inklusive Dream Catcher, Crazy Time med flera.

DigiWheel kommer att finnas kvar som varumärke och användas vid sidan av Evolution, NetEnt, Red Tiger, Ezugi och Big Time Gaming – och skapa ytterligare mångfald för koncernens produktutbud för såväl nätbaserade som landbaserade operatörer.

DigiWheels produkt är en helt unik 360 graders fullt roterande hjul i HD som kan användas som ett livekasinospel. Det snurrande hjulet utgörs av en HD-skärm som kan operera alla typer av lyckohjulsspel inklusive Evolutions hela hjulbaserade game-show-innehåll.

Vi håller alltid utkik efter intressant teknik och har imponerats av vad DigiWheel har utvecklat. Jag är oerhört glad över att vi har ingått detta avtal, DigiWheel passar väl in i Evolutions produkterbjudande. Vi har haft framgångar med hjulbaserade spel och vi åtar oss nu att skapa de mest engagerande och spännande spelupplevelserna som finns inom onlinekasino, säger Martin Carlesund, verkställande direktör för Evolution.

Den här nyheten ger oss alla på DigiWheel stor tillfredsställelse. Under nästan nio år har vårt team arbetat outtröttligt för att skapa en enastående produkt i form av digital spelinnovation som är unik i sitt slag. Med denna affär kommer våra produkter och vår unika teknik att föras in i Evolution-koncernen och därmed exponeras för en ännu bredare global publik med operatörer och spelare, vilket är enormt spännande, säger John Purcell, CEO på DigiWheel.

För ytterligare information, kontakta:
Jacob Kaplan, CFO
ir@evolution.com

Evolution AB (publ) (”Evolution”) utvecklar, producerar, marknadsför och licensierar ut fullt integrerade onlinekasino-lösningar till speloperatörer. Sedan bolagets start 2006 har Evolution utvecklats till en ledande B2B-leverantör med över 500 operatörer som kunder. Koncernen har drygt 11 000 anställda i studior i Europa och Nordamerika. Moderbolaget är baserat i Sverige och noterat på Nasdaq Stockholm med ticker EVO. Besök www.evolution.com för mer information.

Evolution är licensierad och reglerad av Malta Gaming Authority under licensen MGA/B2B/187/2010. Evolution är även licensierad och reglerad i flera ytterligare jurisdiktioner exempelvis Storbritannien, Belgien, Canada, Rumänien och Sydafrika med flera.