• Evolution/

Evolution har ingått avtal om förvärv av Nolimit City, en ledande tillverkare och utvecklare av online spelautomater

Evolution AB (publ):s helägda dotterbolag, Evolution Malta Holding Limited, (“Evolution”) har ingått avtal om att förvärva samtliga aktier i Nolimit City Holding Ltd (“Nolimit City”) mot en initial köpeskilling om 200 miljoner euro (“Transaktionen”). Med tilläggsköpeskillingar om upp till 140 miljoner euro kan den totala köpeskillingen uppgå till upp till 340 miljoner euro, att betalas kontant.

Transaktionen i korthet och motiv för förvärvet

Nolimit City är en framstående innovativ, världsledande utvecklare av online spelautomater som har skapat sin egen nisch på marknaden, med till viss del provokativa teman och humor. Nolimit Citys spel skiljer sig från mängden och erbjuder spelare en unik och grafikmässigt välgjord spelupplevelse.  Nolimit Citys titlar inkluderar prisbelönta spel såsom Mental, San Quentin och East Coast/West Coast.

Förvärvet är i linje med Evolutions strategi att vara världsetta på att tillhandahålla online kasinospel och förse sina kunder med det bästa spelinnehållet. Med varumärket Nolimit City utökar Evolution sin portfölj av världsledande slotsvarumärken som redan inkluderar NetEnt, Red Tiger och Big Time Gaming.

”Genom att Nolimit City blir del av Evolution-familjen utökar vi vår portfölj av framstående och innovativa spel i framkant, från de främsta varumärkena och speltillverkarna i branschen. Vi har följt Jonas, Emil och deras kollegor i några år och imponerats då de har etablerat en helt ny stil för spelautomater. Jag är stolt över att några av de bästa förmågorna i vår bransch valt att ansluta till Evolution-nätverket”  – Jens von Bahr, ordförande, Evolution

“Jag kan inte föreställa mig någon bättre match mellan två bolag än mellan Nolimit City och Evolution, vi är helt på samma spår vad gäller människor, produkter, teknologi och hur man får arbetet gjort. Spelautomatisvertikalen är under betydande förändring och vi kan knappt bärga oss att ta oss an utmaningarna för den globala expansionen tillsammans med Evolution, och bistå i att navigera mot det bästa erbjudandet av spelautomater på marknaden” – Jonas Tegman, medgrundare, Nolimit City

Nolimit Citys intäkter för kalenderåret 2022 förväntas uppgå till 30 miljoner euro med en EBITDA på 23 miljoner euro. Transaktionen kommer att bidra positivt till 2022 års EPS för Evolution-koncernen.

Köpeskilling och finansiering

Den totala initiala köpeskillingen som ska betalas av Evolution i Transaktionen är 200 miljoner euro på en kassa- och skuldfri basis. Köpeskillingen finansieras genom befintlig kassa. Därtill kommer Evolution att betala kontanta tilläggsköpeskillingar, baserade på Nolimit Citys EBITDA för åren 2022, 2023 respektive 2024. Tilläggsköpeskillingarna kommer att uppgå till högst 140 miljoner euro och betalas under 2023, 2024 respektive 2025.

Villkor och tidplan för förvärvet

Slutförandet av Transaktionen är villkorat av erhållandet av myndighetsgodkännanden och förväntas under det tredje kvartalet 2022.

Rådgivare

Evolution har anlitat Gernandt & Danielsson, Wiggin, Deloitte och EY i samband med Transaktionen. Nolimit City har anlitat Advokatfirman Delphi i samband med Transaktionen.

Presentation för investerare, analytiker och media

VD Martin Carlesund presenterar förvärvet onsdag 22 juni 2022 klockan 11.30 CET via en telefonkonferens. Presentationen sker på engelska och kan även följas online. Nummer för deltagande på telefon: +46 8 566 427 06
Följ presentationen på: https://tv.streamfabriken.com/pressconference-june-2022

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jacob Kaplan, CFO, ir@evolution.com

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Evolution AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 juni 2022 kl. 09:30 CEST.

Evolution AB (publ) (”Evolution”) utvecklar, producerar, marknadsför och licensierar ut fullt integrerade onlinekasino-lösningar till speloperatörer. Sedan bolagets start 2006 har Evolution utvecklats till en ledande B2B-leverantör med över 600 operatörer som kunder. Koncernen har drygt 14 000 anställda i studior i Europa och Nordamerika. Moderbolaget är baserat i Sverige och noterat på Nasdaq Stockholm med ticker EVO. Besök www.evolution.com för mer information.