Styrelsen för Evolution AB (publ) har beslutat om förvärv av egna aktier

Styrelsen för Evolution AB (publ) har med stöd av bemyndigandet från årsstämman 2024 beslutat att bolaget ska förvärva egna aktier på Nasdaq Stockholm eller annan reglerad marknad. Syftet med förvärv av egna aktier är att anpassa och förbättra bolagets kapitalstruktur genom att minska kapitalet och därigenom skapa ytterligare värde för aktieägarna.

Återköpsprogrammet kommer att genomföras i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning (EU) nr 2016/1052 (”Safe Harbour-förordningen”). Förvärv av aktier ska genomföras av ett värdepappersföretag eller kreditinstitut som ska fatta sina handelsbeslut avseende tidpunkt för förvärven av aktier oberoende av Evolution.

Villkor för förvärv av egna aktier

Enligt styrelsens beslut ska bolagets förvärv av egna aktier ske på Nasdaq Stockholm eller annan reglerad marknad i enlighet med Nasdaq Stockholms Regelverk för emittenter, eller annars tillämpliga regler, och följande villkor:

• Förvärv får ske vid ett eller flera tillfällen före årsstämman 2025.
  • Det maximala beloppet för vilket aktier får återköpas får inte överstiga 400 MEUR.
  • Förvärv ska ske till ett pris per aktie inom det vid var tid gällande kursintervallet för aktien.
  • Förvärvade aktier ska betalas kontant.

Totalt antal aktier i bolaget och bolagets innehav av egna aktier

I enlighet med det bemyndigande som gavs vid årsstämman 2024 ska bolagets innehav av egna aktier inte vid något tillfälle uppgå till mer än 10 procent av samtliga aktier i bolaget. I dag uppgår det totala antalet aktier i bolaget till 211 833 204 aktier. Bolaget innehar i dag 789 276 egna aktier vilket innebär att maximalt 20 394 044 aktier kan återköpas med stöd av bemyndigandet.

Anmälan av genomförda förvärv av egna aktier

Genomförda förvärv av egna aktier kommer att anmälas i enlighet med gällande lagar och förordningar samt Nasdaq Stockholms Regelverk för emittenter.

Jacob Kaplan, CFO, ir@evolution.com

Denna information är sådan som Evolution AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 juli 2024 klockan 22:35 CEST.

Evolution AB (publ) (”Evolution”) utvecklar, producerar, marknadsför och licensierar ut fullt integrerade onlinekasinolösningar till speloperatörer. Sedan bolagets start 2006 har Evolution utvecklats till en ledande B2B-leverantör med över 800 operatörer som kunder. Koncernen har drygt 20 500 anställda i studior i Europa och Nordamerika. Moderbolaget är baserat i Sverige och noterat på Nasdaq Stockholm med ticker EVO. Besök www.evolution.com för mer information.

Evolution är licensierad och reglerad av Malta Gaming Authority under licensen MGA/B2B/187/2010. Evolution är även licensierad och reglerad i flera ytterligare jurisdiktioner exempelvis Storbritannien, Belgien, Kanada, Rumänien och Sydafrika med flera.