• Evondos/

Evondos levererar läkemedelsrobotar till Umeå – skapar självständighet och effektivitet

Evondos har vunnit upphandlingen om läkemedelsrobotar i Umeå.
– Vi är otroligt nöjda med Evondos. Tjänsten skapar självständighet hos patienten och ett effektivt arbetssätt för personalen. En riktig win-win, säger Emil Forsberg, digitaliseringschef äldreomsorgsförvaltningen, Umeå kommun.

Umeå kommun har använt Evondos robotar sedan 2018 och nyligen vann bolaget ytterligare en upphandling. I Umeå placeras framför allt robotarna inom äldreomsorgen hos personer över 65 år och totalt har över 330 000 doser levererats med en följsamhet av 99,6 procent. Under de fyra senaste åren har hela 290 patienter fått sina läkemedel från Evondos robotar.

– Att patienten har möjlighet att ta sin medicin själv istället för att personal ska komma och dela ut läkemedel, skapar mer tid för medmänsklig vård. Dessutom behöver inte patienten anpassa sig efter verksamhetens planering, vilket skapar en stor självständighet, säger Emil Forsberg.

Evondos läkemedelsrobotar hjälper hemsjukvårdspatienter att alltid ta rätt medicin vid rätt tidpunkt. Roboten signalerar med talade instruktioner, ljudsignaler och skriftliga instruktioner när det är dags att ta medicinen. Dospåsen matas ut ur roboten och om inte patienten tar medicinen går ett larm till vårdgivaren.

– Det skapar en stor trygghet för både patient och anhöriga – man vet att om läkemedlet inte tas så åtgärdas det av vårdpersonalen. Vi är dock väldigt stolta över att robotarna har en leveranssäkerhet på närmare 100 procent – det ska vara tryggt att använda Evondos, säger Clarence Jacobson, vd på Evondos.

Att personalen inte behöver åka hem till patienten och dela ut medicin innebär att arbetsflödet förbättras och stressen minskar. Många patienter ska dessutom få sina läkemedel vid samma tidpunkter, vilket skapar höga arbetstoppar.

– Läkemedelsrobotarna hjälper till att platta ut arbetsbördan. Vi får större möjlighet att lägga effektiva scheman och personalen får tid över till andra arbetsuppgifter, säger Emil Forsberg.

Han menar att läkemedelsrobotar är ett bra sätt att möta den demografiska utmaningen. I dag sker en förskjutning i ålderskategorierna där de äldre ökar väldigt mycket, liksom barn och ungdomar, samtidigt som antalet personer i arbetsför ålder ökar minst.

– Det är fler som kommer att ha behov av vård, men den tillgängliga arbetskraften ökar inte i samma takt. I Umeå kommer till exempel antalet personer över 80 år att öka med 61 procent de kommande åren. Vi måste hitta smarta sätt att jobba och använda teknik för att hantera den ökade efterfrågan, säger Emil Forsberg.

Robotarna innebär också att antalet mil i bil för personalen minskar eftersom många långa resor för korta medicinbesök inte behöver göras.

– Det är viktigt även för vårt klimatavtryck, säger Emil Forsberg.

Han ser Evondos som en god samarbetspartner och tycker att det är glädjande att Umeå får fortsätta resan tillsammans med dem.

– Vi har ett jättebra samarbete, supporten fungerar toppen och vi har en nära dialog om utvecklingsfrågor. Vi är otroligt nöjda, säger Emil Forsberg.

– Vi är tacksamma till Umeå kommun för förnyat förtroende och fortsatt samarbete. Det visar att Evondos är en partner att lita på när det gäller välfärdsteknik som fungerar på både kort och lång sikt, säger Clarence Jacobson.

För mer information eller intervjuer, kontakta:
Clarence Jacobson, VD, Evondos AB
clarence.jacobson@evondos.com

Om Evondos
Evondos erbjuder tjänster för patientsäker läkemedelshantering i hemsjukvården. Med hjälp av en läkemedelsrobot i hemmet möjliggörs ett självständigare liv för patienten samtidigt som denne får hjälp att ta medicinen i rätt tid och i rätt dos. Evondos grundades i Finland och har dotterbolag i Sverige, Norge och Danmark.