Mora och Orsa går samman – har upphandlat läkemedelsrobotar

Report this content

Mora och Orsa kommuner har gått samman och upphandlat Evondos läkemedelsrobotar.
– Vi är jättenöjda! Våra brukare blir mer självständiga i och med att de inte behöver vänta på att personal ska komma och ge dem deras läkemedel, säger Anna Ståhlkloo, socialchef i Mora kommun.
Nu är planen att robotarna ska användas i hela verksamheten.

En läkemedelsrobot från Evondos säger till när en vårdtagare ska ta sin medicin. Allt är automatiserat, vilket gör att dosen alltid blir rätt och alltid ges vid rätt tidpunkt.

– Om inte vårdtagaren tar sin medicin går ett larm till vårdgivaren. Det skapar stor trygghet, både för vårdtagare och anhöriga. Man behöver inte oroa sig över att ens gamla mamma glömmer sin medicin, säger Kent Öbrink, regional säljchef på Evondos.

I dag har Mora 17 robotar och Orsa har fem. Dessa används inom LSS, hemtjänst och bostöd.

– Men planen är att de ska användas i hela verksamheten. Vi ser stora möjligheter att utöka till fler robotar nu när vi ser att allt fungerar bra. Det höjer livskvaliteten med ökad självständighet hos våra brukare och personalen känner mindre stress eftersom roboten ger medicin på rätt tid, säger Anna Ståhlkloo.

Det är vanligt att vårdtagare måste ta den första dosen medicin redan klockan åtta på morgonen, vilket innebär en hög arbetsbelastning för personalen under tidig morgon. Det blir svårt att planera alla besök som måste göras och arbetsstyrkan blir väldigt känslig för sjukdom och frånvaro.

– Med en läkemedelsrobot kan vårdtagaren själv gå upp och ta sin medicin klockan åtta. Det innebär att personalen kan tillbringa längre tid hos andra vårdtagare och bidra med mänsklig värme, istället för snabba läkemedelsbesök. Dessutom slipper vårdtagaren gå upp och göra sig i ordning för att personal ska komma och ge medicin. Vårdtagaren kan gå runt i morgonrock till elva på dagen om den vill – självständigheten ökar, säger Kent Öbrink.

– Ja, brukaren kan även ta med sig sin robot om den reser bort eller så kan man mata ut dospåsar för tiden man är borta, säger Anna Ståhlkloo.

Både Orsa och Mora har lyckats bra med implementeringen, och såväl vårdtagare som personal är nöjda.

– I det stora hela har personalen varit mycket positiv. Så klart kom många frågor från början, men när alla såg att insatser kunde ges i tid – och snabbare – så såg alla fördelarna med tekniken, säger Anna Ståhlkloo.

Evondos lanserade nyligen en ny produkt, läkemedelsroboten Anna, som även är utrustad med en videotjänst. Det underlättar läkemedelshanteringen ytterligare och personal kan även stötta vårdtagarna med annat än medicin, till exempel instruera hur de ska värma lunchmaten i mikron.

– Välfärdsteknik, där läkemedelsrobotar ingår, innebär stora positiva förändringar för både vårdtagare och personal. Tack vare den kan vården i högre grad anpassa sig efter vårdtagarens liv och vilja. Men tekniken kommer också hjälpa oss att lösa framtidens utmaningar med en allt äldre befolkning, där personer i arbetsför ålder inte ökar i samma takt. Jag är jätteglad över att både Mora och Orsa har valt att satsa på Evondos, säger Kent Öbrink.

För mer information eller intervjuer, kontakta:
Clarence Jacobson, VD, Evondos AB
clarence.jacobson@evondos.com

Om Evondos
Evondos erbjuder tjänster för patientsäker läkemedelshantering i hemsjukvården. Med hjälp av en läkemedelsrobot i hemmet möjliggörs ett självständigare liv för patienten samtidigt som denne får hjälp att ta medicinen i rätt tid och i rätt dos. Evondos grundades i Finland och har dotterbolag i Sverige, Norge och Danmark.