EVS SUPPORT och NEDAP introducerar Mobile Pay

Report this content

EVS SUPPORT och NEDAP introducerar Mobile Pay Världens första GSM betalningssystem för bensinstationer Kållered, 19 Mars 2001 - EVS SUPPORT AB introducerar i samarbete med NEDAP, 'Mobile Pay', världens första GSM betalningssystem för bensinstationer. Med NEDAP Mobile Pay, kan kunden betala för bensin med sin mobiltelefon genom en garanterat säker och enkel användning. Systemet ökar bensinstationens effektivitet, reducerar köer vid kassabetalning och ökar kundens välbefinnande. För att sätta systemet i bruk behöver kunden endast aktivera sitt mobilnummer via internet eller hos en ansluten bensinstation. Därmed erhåller kunden en debet auktorisation. I syfte att tanka slår kunden in sin PIN kod tillsammans med numret som visas på pumpen. Mobile Pay öppnar sedan pumpen och kunden kan tanka upp fordonet. Efter fullbordad tankning genomförs debiteringen automatiskt och kunden kan lämna pumpen. Transaktionen konfirmeras via ett SMS till mobiltelefonen. Petroleumbolag, banker och telefonbolag är väldigt intresserade av att få systemet i drift på marknaden. På Älvsjömässan (Servicehandel, Fast Food och Bensinstation), 27 till 29 mars i Stockholm, kommer NEDAP och EVS SUPPORT att demonstrera systemet. Sommaren 2001 kommer installationer att påbörjas hos ett ledande petroleumbolag i Europa. Framtida NEDAP Mobile Pay applikationer kommer även att omfatta bland annat detaljhandeln, betalparkering, och biluthyrning. Dessutom stöder systemet nästa generations mobilkommunikation (GPRS och UMTS). Inom kort kommer NEDAP att introducera betalning med automatisk och trådlös kundidentifiering. Den kommer att följa världsstandarden för trådlös kommunikation mellan mobiltelefoner, laptops, PDA´s och annan utrustning så som bensinpumpar och point of sales system. Nedap Mobile Pay är ett initiativ av NEDAP N.V. Nedap erbjuder produkter, system och service inom affärsområden som mobila betalningstransaktioner, säkerhet, svinnbekämpning, informationshantering, biometri, automation av industriella processer, elektroniska styrsystem och switch-mode strömförsörjare. Nedap grundades 1929 och är listade på EuroNext. Nedap hade år 2000 en nettoomsättning av 109,000,000 Euro. Nedap sysselsätter ca.700 medarbetare världen över. EVS SUPPORT är skandinavisk distributör för NEDAP inom säkerhet och svinnbekämpning. Bolagen har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark. I koncernen ingår även OPTISEC, vilka distribuerar och installerar CCTV (kameraövervakning) via återförsäljarnätet TEAM VISTA. Svenska bolaget etablerades 1999. Det svenska bolaget finns representerat med 5 kontor i Sverige. EVS SUPPORT hade år 2000 en nettoomsättning på 45 000 000 kronor. EVS SUPPORT sysselsätter ca. 50 medarbetare i Norden. För ytterligare information var vänlig och besök vår hemsida www.NedapMobilePay.com eller kontakta Stefan Friberg: +46-31-940260; mobil: +46-709-952460 eller Mike van den Hof MSc: +31-544-471 761; mobile: +31-6-55337013. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/20/20010320BIT00920/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/20/20010320BIT00920/bit0002.pdf