Arbeten på kustlinjen i projektet EWP-EDF One Wave Energy

1/3/2021 -  Stockholm, Sverige - I enlighet med samordningstillståndet från kommunen Tel-Aviv Jaffa (tillståndsnummer 2020-3249) kan Eco Wave Power (EWPG Holding AB, kortnamn: ECOWVE) idag meddela att man officiellt påbörjat förberedelser för installationen av flottörer i hamnen i Jaffa, Israel.

Arbeten kommer att innefatta bortrensning av gammalt cement, förstärkning med stålarmering och slutligen gjutning av ett nytt cementlager som ska ge det stöd för installationen av flottörerna. Parallellt har vi påbörjat produktionen av tio flottörer som förväntas anlända till anläggningen i samband med slutförandet av arbetena på kustlinjen.Alla arbeten utförs av en lokal underleverantör under dagar av lugnt väder.

”Vi har tidigare slutfört monteringen av vår konverteringsenhet och går nu vidare till den mest spännande delen av vårt projekt, installationsarbetena. Vi är entusiastiska över att slutföra produktionen av flottörerna och installationen, vilket gör det möjligt för oss att för första gången överföra ren elektricitet från havsvågor till det israeliska nationella elnätet”, säger Inna Braverman, grundare och VD för Eco Wave Power.

EWP-EDF One wave energy-projektet kommer att omfatta 10 flottörer, anslutna till en omvandlingsenhet. Tack vare Eco Wave Powers landbaserade teknologi kommer arbetena på kustlinjen och installationen av flottörerna  att vara enkla och inte involvera arbeten som utförs från havet. Konverteringsenheten EWP-EDF One kommer att finnas på land, precis som ett vanligt kraftverk, vilket möjliggör enkel åtkomst för drift och underhåll. Detta belyser de betydande fördelarna med EWPs onshore-teknik, jämfört med offshore-lösningar.

EWP-EDF one-projektet genomförs i samarbete med EDF Renewables IL med samfinansiering från det israeliska energiministeriet.

Om EWPG Holding AB (SE0012569663)

EWPG Holding AB (publ) (”Eco Wave Power” eller ”EWP”) är ett ledande teknikföretag för landbaserad vågenergi som har utvecklat en patenterad, smart och kostnadseffektiv teknik för att utvinna grön energi från havsvågor. Eco Wave Powers vision är att hjälpa till i kampen mot klimatförändringar genom att möjliggöra kommersiell energiproduktion från havsvågor.

EWP har erhållit ett erkännande som "banbrytande teknik" av Israels energiministerium och betecknades som en "effektiv lösning" av Solar Impulse Foundation. Dessutom har EWPs projekt i Gibraltar fått finansiering från Europeiska Unionens regionala utvecklingsfond och från Europeiska kommissionens program HORIZON2020. Företaget har också nyligen erkänts av FN och mottagit "Climate Action Award".

Eco Wave Power-aktien (ECOWVE) handlas på Nasdaq First North Growth Market.

Läs mer om Eco Wave Power på: www.ecowavepower.com.

Inna Braverman, CEO

Aharon Yehuda, CFO