• EWPG Holding AB (publ)/

Eco Wave Power säkrar 1MW installations- och nätanslutningstillstånd (godkännande för liten produktionsenhet) för sitt planerade pilotprojekt i Portugal

Eco Wave Power’s Founder And CEO, Inna Braverman, with Luis Cunha- Head of Electrical and Mechanical Division of APDL, during a visit at APDL’s breakwaters in Portugal.

Stockholm, Sverige, 19 augusti 2021 - Eco Wave Power Global AB (publ) (Nasdaq: WAVE, Nasdaq First North: ECOWVE) (“Eco Wave Power”) är glada att meddela att man uppnått en en betydande milstolpe i och med att dess portugisiska dotterbolag, EW Portugal - Wave Energy Solutions Unipessoal Lda. (”EW Portugal”), har fått ett installations- och nätanslutningstillstånd på 1 MW. Tillståndet är i form av ett godkännande för mindre produktionsenheter (registreringsnummer 5089) från portugisiska myndigheten för energi och geologi (DGEG). Registreringsgodkännandet krävs för installation och nätanslutning av ett pilotprojekt på 1 MW vid vågbrytaren Barra do Douro i Porto, Portugal.

Godkännandet för mindre produktionsenheter är första tillståndet som krävs av EW Portugal för att fortsätta med själva installationen och nätanslutningen av ett första 1 MW vågkraftverk på havssidan av vågbrytaren Barra do Douro.

1MW-projektet är den första etappen i 20MW-koncessionsavtalet som ingicks med APDL Administração dos Portos do Douro, Leixões e Viana do Castelo, S.A. i april 2020 för potentiellt nyttjande av fyra platser som ägs och drivs av APDL.

Registreringen genomfördes av EW Portugal i samarbete med den portugisiska advokatbyrån PLMJ Advogados, SP, RL (“PLMJ”) och ingenjörs- och byggföretaget PAINHAS, som har mer än 40 års erfarenhet av att tillhandahålla globala nyckelfärdiga lösningar.

Efter avslutad installation och nätanslutningsarbeten kommer EW Portugal att yrka på ett slutligt driftcertifikat från DGEG för driften av kraftverket.

Detta projekt överensstämmer med Portugals nationella energi- och klimatplan för 2021-2030, känd som PNEC 2030, som har satt upp mål för Portugal om 47% av förnybara källor i sin totala energiförbrukning år 2030.

Portugal har en enorm vågenergipotential, som enligt uppskattningar från Portugals regering kan leverera 3-4 GW kraft. Eco Wave Powers projekt kommer att bli en viktig milstolpe i implementeringen av våg- och havsenergi i Portugal och kommer att bidra starkt till landets mål enligt PNEC 2030-planen, att implementera 70 MW vågkraftskapacitet år 2030.

Inna Braverman, grundare och VD för Eco Wave Power säger att: ”Vi är glada att kunna offentliggöra godkännandet av registreringen för mindre produktionsenheter för vårt första planerade 1 MW-vågprojekt i Portugal. Detta är ett stort steg mot utplaceringen av vårt första MW-vågkraftverk i Portugal. Vi vill tacka ministeriet för miljö och klimat, DGEG, PLMJ, Painhas och alla andra parter som är involverade för att stödja detta första projekt i Portugal. Vi tror att det framgångsrika genomförandet av detta projekt kommer att markera starten på en ny och spännande era för vågenergisektorn i Portugal och runt om i världen.”

Om Eco Wave Power Global AB (publ)

Eco Wave Power Global AB (publ) (”EWPG”) är ett ledande teknikföretag för landbaserad vågenergi som har utvecklat en patenterad, smart och kostnadseffektiv teknik för att utvinna grön energi från havsvågor. EWPGs vision är att hjälpa till i kampen mot klimatförändringar genom att möjliggöra kommersiell energiproduktion från havsvågor.

EWPG har erhållit ett erkännande som “banbrytande teknik” av Israels energiministerium och betecknades som en “effektiv lösning” av Solar Impulse Foundation. Dessutom har EWPGs projekt i Gibraltar fått finansiering från Europeiska Unionens regionala utvecklingsfond och från Europeiska kommissionens program HORIZON2020. Företaget har också erkänts av FN och mottagit “Climate Action Award”.

EWPG’s aktier (ECOWVE) handlas på Nasdaq First North and EWPG’s ADSs (WAVE) handlas på Nasdaq Capital Market.

FNCA Sweden AB är bolagets Certified Advisor (+46 8-528 00 399, info@fnca.se).

Läs mer om Eco Wave Power Global AB (publ) på: www.ecowavepower.com.

Information på, eller tillgänglig genom, den ovannämnda hemsidan utgör inte del av detta pressmeddelande.

Framåtblickande uttalanden

Detta pressmeddelande innehåller framåtblickande uttalanden i den mening som avses i ”Safe Harbour”-bestämmelserna i Private Securities Litigation Reform Act från 1995 och andra federala värdepapperslagar. Ord som "förväntar", "förutser", "avser", "planerar", "tror", "söker", "uppskattar" och liknande uttryck eller variationer av sådana ord är avsedda att identifiera framåtblickande uttalanden. Eco Wave Power använder till exempel framåtblickande uttalanden när det diskuterar att EW Portugal kommer att kräva ett slutligt driftcertifikat från DGEG för driften av kraftstationen, att Eco Wave Powers projekt kommer att bli en betydande milstolpe i antagandet av våg- och havsenergi i Portugal och att det kommer att bidra till Portugals mål enligt PNEC 2030-planen. Dessa framtidsinriktade uttalanden och deras konsekvenser är endast baserade på de nuvarande förväntningarna från ledningen av EWPG och är föremål för ett antal faktorer och osäkerheter som kan få verkliga resultat att skilja sig väsentligt från de som beskrivs i de framåtblickande uttalandena. Om inte annat krävs enligt lag, åtar sig EWPG ingen skyldighet att offentligt offentliggöra några revideringar av dessa framåtblickande uttalanden för att återspegla händelser eller omständigheter efter detta datum eller återspegla förekomsten av oförutsedda händelser. Mer detaljerad information om riskerna och osäkerhetsfaktorerna som påverkar EWPG finns under rubriken ”Riskfaktorer” i EWPGs registreringsförklaring på formulär F-1 som lämnas till SEC, som finns tillgängligt på SECs webbplats, www.sec.gov.

Aharon Yehuda, CFO
Aharon@ecowavepower.com

Denna information är sådan som EWPG är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 19 augusti 2021 kl. 15:00.