Eco Wave Power tecknar samarbetsavtal med Meridian Energy Australia

20/10/2020 - Stockholm, Sverige - Idag kan Eco Wave Power (EWPG HOLDING AB, kortnamn: ECOWVE) med glädje meddela undertecknandet av ett samarbetsavtal med Meridian Energy Australia Pty Ltd. Meridian Energy Australia (MEA) är ett helägt dotterbolag till Australiens största producent av förnybar energi, Meridian Energy Limited.

Syftet med samarbetet är att parterna gemensamt ska undersöka möjligheten att utveckla kommersiella vågkraftprojekt för den australiensiska elmarknaden.MEA kommer att arbeta tillsammans med Eco Wave Power och leda studien av tillämpningen av vågkraftsenergi i Australien och identifiera möjligheter för Eco Wave Powers teknologi.

Jason Stein, VD för Meridian Energy Australia säger: ”Meridian är stolta över att generera el från 100% förnybara källor i Australien. Vår nuvarande elproduktion kommer från vind- och vattenkraft, genom detta samarbete är vi glada över att undersöka vågkraftens potential i Australien. Vi tror att förnybar energi är den enda vägen framåt och vi tittar alltid på sätt att diversifiera och växa vår portfölj av förnybar energi i Australien.”

"Det är vår ära att samarbeta med Meridian Energy Australia", säger Inna Braverman, grundare och VD för Eco Wave Power. ”Meridian demonstrerar betydande ledarskap genom att enbart generera elektricitet från förnybara energikällor. Vi tror att detta samarbete med Meridian, en global ledare inom förnybar energi, är ytterligare ett viktigt steg i kommersialiseringen av vågkraft.”

Om Meridian Energy Australia Pty Ltd.

Meridian Energy Australia Pty Ltd (MEA) är ett ledande företag inom förnybar energi och hållbarhet i Australien. Företaget genererar elkraft genom två vindkraftparker, tre vattenkraftverk och medverkar i andra projekt. Powershop Australia är MEAs detaljhandel som säljer el och gas till kunder i Australien och som kompenserar för alla koldioxidutsläpp kopplade till kundens energianvändning. Powershop Australia har erkänts som Australiens grönaste kraftföretag av Finder 2020.

MEA är ett helägt dotterbolag till Meridian Energy Limited (MEL) som är ett ledande företag inom förnybar energi, noterat på börserna i Australien och Nya Zeeland. MEL driver sju vattenkraftverk och en vindkraftspark på södra ön i Nya Zeeland, fyra vindkraftsparker på norra ön och säljer kraft genom både Meridian Energy och Powershop till över 300 000 kunder.

Om EWPG Holding AB

Eco Wave Power-aktien (ECOWVE) handlas på Nasdaq First North Growth Market. Läs mer om Eco Wave Power på: www.ecowavepower.com.

Aharon Yehuda, Group CFO
Aharon@ecowavepower.com