Kommuniké från årsstämma i EWPG Holding AB (publ)

26 juni 2020 – Årsstämman i EWPG Holding AB (publ) ägde rum fredagen den 26 juni 2020 genom enbart poströstning. Vid stämman fattades bland annat följande beslut.

Fastställande av resultat- och balansräkningarna, resultatdisposition och beslut om ansvarsfrihet
Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för verksamhetsåret 2019.

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att ingen utdelning lämnas för verksamhetsåret 2019.

Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2019.

Styrelse och revisorer samt arvoden
I enlighet med aktieägarnas förslag beslutade årsstämman att styrelsen ska bestå av fyra ordinarie ledamöter, varav en ordförande, och utan suppleanter. Vidare beslutade årsstämman omval av Mats Andersson (ordförande), Elias Jacobson, David Leb och Inna Braverman till styrelseledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Årsstämman beslutade omval av revisionsbolaget Ernst & Young (E&Y) som bolagets revisor.

Årsstämman beslutade, i enlighet med aktieägarnas förslag, att arvoden till styrelsen för tiden intill slutet av nästa årsstämma ska uppgå till 300 000 kronor till styrelsens ordförande och 200 000 kronor till var och en av de ordinarie styrelseledamöterna, förutom Inna Braverman som inte ska få något arvode. Arvode till revisor för samma period ska utgå enligt godkänd räkning.

Beslut om riktad emission av teckningsoptioner (incitamentsprogram för anställda)
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om emission av teckningsoptioner (incitamentsprogram), även innefattande godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner till anställda inom ramen för incitamentsprogrammet. Teckningsoptionerna ska medföra rätt till nyteckning av aktier i bolaget. För teckningsoptionerna gäller de närmare villkor, bland annat angående teckningskurs och den tid inom vilken optionsrätten får utnyttjas som framgår av styrelsens fullständiga förslag.

Beslut om riktad emission av teckningsoptioner (incitamentsprogram för styrelseledamöter och vissa konsulter)
Årsstämman beslutade om emission av teckningsoptioner (incitamentsprogram), även innefattande godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner till styrelseledamöter och externa konsulter inom ramen för incitamentsprogrammet. Teckningsoptionerna ska medföra rätt till nyteckning av aktier i bolaget. För teckningsoptionerna gäller de närmare villkor, bland annat angående teckningskurs och den tid inom vilken optionsrätten får utnyttjas som framgår av aktieägarnas fullständiga förslag.

För mer information:
Andreas Kihlblom
Tel: +46 (0)8 420 026 94
E-post: andreas@ecowavepower.com

Kort om EWPG Holding AB (publ)
Eco Wave Power är ett svenskt bolag som grundades i Tel Aviv, Israel, 2011, som utvecklat en patenterad, smart och kostnadseffektiv teknik för att utvinna grön energi från havsvågor. Eco Wave Power är det enda vågenergiföretaget i världen som äger och driver ett antal vågenergiflottörer, som är anslutna till nätet i enlighet med ett Power Purchase Agreement, PPA. EWPG Holding AB:s (ticker EWP) aktie är noterad på Nasdaq First North i Stockholm.

Bolaget har engagerat FNCA som Certified Adviser (+46 8-528 00 399, info@fnca.se).

Offentliggörande
Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 juni 2020 kl. 17:00 CET.