Kommuniké från extra bolagsstämma i Exalt AB (publ) 23 september 2024

Solna 2024-08-23

Kommuniké från extra bolagsstämma i Exalt AB (publ)

Exalt AB (publ) höll extra bolagsstämma den 23 augusti 2024 varvid i huvudsak följande beslut fattades.

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att införa ett långsiktigt teckningsoptionsbaserat incitamentsprogram för samtliga anställda i Exalt-koncernen (högst 40 personer) ("Teckningsoptionsprogram 2024/2027") genom (a) beslut om emission av teckningsoptioner av serie 2024/2027 till bolaget och (b) beslut om godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner av serie 2024/2027 från bolaget till anställda i koncernen.

Teckningsoptionsprogram 2024/2027 omfattar högst 4 080 000 teckningsoptioner av serie 2024/2027. Varje teckningsoption berättigar till teckning av en ny aktie i bolaget till en teckningskurs som motsvarar 200 procent av den volymvägda genomsnittliga betalkursen för bolagets aktie på Spotlight Stock Market under perioden fr.o.m. den 19 augusti 2024 t.o.m. den 30 augusti 2024. Teckningsoptionerna får utnyttjas för teckning av aktier under perioden fr.o.m. den 15 september 2027 t.o.m. den 30 november 2027. Teckningsoptionerna ska överlåtas till de anställda till ett pris (premie) som motsvarar teckningsoptionens marknadsvärde vid tidpunkten för överlåtelsen. Beräkningen av teckningsoptionens marknadsvärde ska göras av Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB med tillämpning av Black & Scholes värderingsmodell.

Enligt optionsvillkoren kan teckningskursen och det antal aktier som varje teckningsoption berättigar till teckning av komma att omräknas i vissa fall. Vidare ska s.k. nettostrike tillämpas vid utnyttjande av teckningsoptionerna, vilket innebär att teckningskursen och det antal aktier som varje teckningsoption berättigar till teckning av kommer att omräknas inför utnyttjandet av dessa. Nettostrike-bestämmelsen medför att teckningsoptionsinnehavaren, vid utnyttjandet av teckningsoptionerna, kommer att få teckna färre aktier än vad dennes sammanlagda antal teckningsoptioner annars hade berättigat till teckning av fast till aktiens kvotvärde.

Hur många aktier som teckningsoptionsinnehavaren får teckna beror på marknadsvärdet för en aktie i bolaget vid utnyttjandeperiodens början. Nettostrike-bestämmelsen innebär att den likvid som bolaget erhåller vid utnyttjandet av teckningsoptionerna blir lägre än annars men innebär samtidigt att färre aktier ges ut, vilket medför att den utspädning som programmet kan medföra blir lägre.

Hur många teckningsoptioner som varje anställd har rätt att förvärva framgår av styrelsens förslag till beslut, vilket finns tillgängligt på bolagets hemsida (www.exalt.se).

Syftet med Teckningsoptionsprogram 2024/2027 är att sammanlänka de anställdas intressen med aktieägarnas intressen för att främja långsiktigt värdeskapande. Programmet bedöms vidare underlätta för bolaget att rekrytera och behålla personal.

Om samtliga teckningsoptioner som kan ges ut inom ramen för Teckningsoptionsprogram 2024/2027 tecknas, överlåts och utnyttjas för teckning av aktier kommer antalet aktier och röster i bolaget att öka med 4 080 000, vilket motsvarar en utspädning om ca 7,02 procent av antalet aktier och röster i bolaget. Då, enligt optionsvillkoren, s.k. nettostrike ska tillämpas vid utnyttjandet av teckningsoptionerna kommer utspädningen dock sannolikt att bli lägre.

I illustrativt syfte kan nämnas att utspädningen beräknas uppgå till ca 2,04 procent vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna i händelse av en aktiekursökning om 150 procent under programmets löptid och ca 3,12 procent vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna i händelse av en aktiekursökning om 200 procent under programmets löptid, förutsatt att inga andra händelser som föranleder omräkning enligt optionsvillkoren inträffat under löptiden.

Då teckningsoptionerna kommer att förvärvas av de anställda till marknadsvärde bedöms Teckningsoptionsprogram 2024/2027 inte föranleda några kostnader för bolaget.

____________________________

Christer Ljungberg, styrelseordförande
christer.ljungberg@novogon.com

Kort om Exalt AB (publ)

Exalt erbjuder produkter och tjänster för alla typer av nätverk för ett digitalt hållbart samhälle; mobiltelefoninät, fibernät, fastighetsnät, wifi och radionät inklusive 5G där Exalt designar, installerar och tillhandahåller drift och underhåll av nätverken för våra kunder.

Våra kunder i den privata sektorn är telekomföretag, fastighetsbolag och fastighetsförvaltning, logistikföretag och butikskedjor samt privata vård- och omsorgsföretag. I den offentliga sektorn arbetar vi med sjukhus och vårdcentraler, offentliga verksamheter som skolor och andra offentliga fastigheter samt de kommunala Stadsnäten i Sverige.

Med hög kompetens och lång erfarenhet inom kommunikationsinfrastruktur ser vi till att kunder får ROBUSTA NÄTVERK och SÄKERKOMMUNIKATION.

Bolaget är sedan 2005 noterat på Spotlight Stock Market (kortnamn EXALT).
För mer information, vänligen besök

www.exalt.se

Christer Ljungberg, styrelseordförande
christer.ljungberg@novogon.com

Exalt är en helhetsleverantör av IT-driftslösningar för företag, myndigheter och organisationer. Exalt designar, driftar,  underhåller IT-lösningar för företag och organisationer. Med hög kompetens, leveranskvalitet och certifieringar ser Exalt till att kunderna får och upprätthåller en säker IT miljö. Bolaget är sedan 2005 noterat på Spotlight Stock Market (kortnamn EXALT). Se vidare www.exalt.se.